Product 4.4 Zorg & veiligheid
Met een samenhangende, integrale aanpak met partners uit de keten Zorg en Veiligheid, willen we de veiligheid (structureel) herstellen en snellere en passende zorg verlenen aan inwoners in kwetsbare situaties. Hierdoor krijgen zij weer grip op hun leven en voorkomen we dat de problematiek verergert of dat personen afglijden naar overlast en/of criminaliteit. Onder regie van de gemeente werken partners samen, vanuit een gezamenlijk doel en gedeeld eigenaarschap. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Dat overlast van jongeren ervaart | 39% | 39% | 41% | 41% | 40% | 38% | Zaanpeiling |
% Dat overlast ervaart van dakloze, verslaafde of verwarde mensen | 14% | 14% | 15% | 16% | 15% | 13% | Zaanpeiling |
Aantal meldingen van vermoeden huiselijk geweld bij Veilig Thuis | 1.290 | 1.290 | 1.155 | 1.005 | 1.200 | 1.100 | CBS |
Toelichting
We verwachten dat de inspanningen op Zorg & Veiligheid een gunstig effect hebben op de mate waarin inwoners overlast ervaren. Door problemen vroeg te signaleren en mensen in kwetsbare situaties tijdig te voorzien van passende zorg en ondersteuning, kan worden voorkomen dat de problematiek verergert of dat personen afglijden naar (ernstigere vormen van) overlast of criminaliteit.
Gebleken is dat de aanpak van huiselijk geweld een lange adem vraagt. Aandachtspunt is ook dat de werkelijke aantallen niet volledig in de statistieken terugkomen, omdat lang niet alle gevallen van huiselijk geweld (tijdig) worden gemeld. Onder meer wordt ingezet op de bewustwording bij inwoners en training van aandachtsfunctionarissen (bij scholen, kinderdagverblijven, etc.). Dit kan op korte termijn leiden tot een verhoging van het aantal meldingen bij Veilig Thuis, waarna op langere termijn een daling wordt verwacht.
Speerpunten 2024
Evaluatie Inloopvoorziening “Villa Westerweide”
In 2024 volgen we nauwlettend de resultaten van het Inloophuis “Villa Westerweide” aan de Provincialeweg. Dit doen we in samenspraak met de eindverantwoordelijke partner (De Regenboog Groep), omwonenden, bezoekers en samenwerkingspartners uit de zorg en het veiligheidsdomein. Het inloophuis is tot en met 2026 beschikbaar op deze locatie. Bij een positieve evaluatie brengen we in beeld wat er nodig is om te komen tot continuering van een inloopvoorziening.
Overlastgevende personen en/of groepen
Met behulp van subsidie van ZonMW ten behoeve van vroegtijdige signalering en opvolging in de wijk, geven we de komende vier jaar een extra impuls aan de aanpak van overlastgevende volwassen personen en/of groepen. Dit doen we in nauwe samenwerking met de Wijk-GGD’er (Meldpunt en Advies Bijzondere Zorg), gemeentelijke boa’s, politie enof andere partners.
Nazorg aan personen met een detentieverleden
Om adequaat te kunnen voldoen aan de ambities uit het Bestuursakkoord Kansen bieden voor re-integratie (2019) en de Wet straffen en beschermen, brengen we de basis van de gemeentelijke nazorgfunctie op orde. We monitoren of het lukt om zoveel mogelijk reeds tijdens detentie een gesprek te voeren met inwoners die in Zaanstad of elders gedetineerd zijn, over de behoeften op de diverse leefgebieden. Wanneer de hulpvragen tijdig worden opgepakt met inzet van de Sociale Wijkteams, kan terugval of verergering van de problematiek worden voorkomen.
Complexe woonoverlast
In 2024 zet de gemeente haar regiefunctie op de integrale aanpak van (complexe) woonoverlast voort, op basis van herijkte samenwerkingsafspraken met partners zoals de corporaties, GGD/MABZ, politie en anderen.
Regionale samenwerking Allen voor Eén
Binnen “Allen voor Eén” bundelen de zeven gemeenten in Zaanstreek-Waterland en partners op Zorg & Veiligheid de krachten. We geven prioriteit aan de aanpak van:
- huiselijk geweld en kindermishandeling (incl. Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en Veilig Thuis),
- personen met onbegrepen of verward gedrag,
- mensenhandel,
- informatie-ontsluiting,
- Zorg- en Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland en
- de uitvoering van gehonoreerde subsidieprojecten van ZonMW (Zorg & Veiligheid - domein overstijgend samenwerken en Kenniswerkplaats onbegrepen gedrag).
In 2024 zetten we in op al deze thema’s om een merkbaar verschil te maken voor inwoners, en een werkbaar verschil voor professionals. Rode draden in de diverse regionale aanpakken zijn onder andere het werken aan preventie, bewustwording en vroegtijdige signalering, tijdige en passende zorg/hulpverlening (o.a. wachtlijstbeheer Veilig Thuis) en systeemgericht werken (1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur).
Koppelkansen
Zorg & Veiligheid heeft bij uitstek veel verbinding met andere (strategische) opgaven. Om een doorbraak te realiseren in complexe casuïstiek, wordt een passende mix van interventies toegepast uit de zorg (behandeling), veiligheid (repressie/strafrecht) en het sociaal domein (ondersteuning). Er is daarbij aandacht voor alle leden van het huishouden (0-100), waardoor ook veel verbinding is met Jeugd(hulp). Er wordt daarnaast gestreefd naar Kansengelijkheid als het gaat om de (tijdige) toegang tot passende zorg en ondersteuning. Binnen de strategische opgave Gezondheid is ook verbinding als het gaat om het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), in relatie tot de mentale gezondheid en preventie. Bij het in kaart brengen van behoeften in het kader van het woonzorgopgave, worden tevens diverse doelgroepen vanuit Zorg & Veiligheid betrokken.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beïnvloedbare kosten.
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreffen de wettelijke taken rondom huiselijk geweld en kindermishandeling (€ 6,0 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor inloop Veldpark (€ 0,6 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor jongerenwerk (€ 0,5 mln), kosten voor personeel (€ 0,3 mln), kosten voor het veiligheidshuis en huiselijk geweld en kindermishandeling (€ 0,4 mln) en een kenniswerkplek voor onbegrepen gedrag (€ 0,1 mln).