Begroting 2024 - 2027
(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Actualisatie vastgoed | |||||||
De lasten en baten van vastgoed zijn geactualiseerd. De verwachting is dat de opbengsten toenemen (€ 0,3 mln.), voornamelijk uit verhuur. Tegelijk worden ook meer kosten (€ 0,3 mln.) verwacht. Daarnaast worden inkomsten verwacht (€ -0,7 mln.) vanwege nieuwe uitgifte van grond in erfpacht. De kapitaallasten van deze erfpachtgrond maken onderdeel uit van de gemeentebrede kapitaallasten wijziging.Behalve de erfpacht is deze wijziging per saldo budget neutraal. Op de programma's 1, 4, 5 en 6 zijn interne saldi te zien met dus als tegenhanger vastgoed:*Programma 1 kansengelijkheids: een interne verschuiving van verhuur en eigenaarslasten van twee nieuwe locaties (€ 0,06 mln.) vanuit de onderwijs begroting naar vastgoed;*Programma 4 gezondheid: een interne verschuiving van jaarlijkse taakstelling energielasten vanwege realisatie van verduurzaming van vastgoed en indexering van interne verhuur sport (€ 0,06 mln.);*Programma 5 economie, kunst en cultuur: een interne verschuiving van jaarlijkse taakstelling energielasten vanwege realisatie van verduurzaming van vastgoed (€ 0,001 mln.);*Programma 6 veiligheid: Indexatie van interne verrekening kosten brandweer kazerne (€ 0,02 mln.).*Programma 2 (vastgoed) heeft dan de tegenhanger van deze saldo neutrale verschuivingen plus de eerder genoemde € -0,7 mln. erfpacht opbrengsten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kansengelijkheid | -5 | 62 | 57 | 57 | 57 | 57 |
2 | Verstedelijking | 279 | -1.130 | -851 | -851 | -851 | -851 |
4 | Gezondheid | 61 | 0 | 61 | 61 | 61 | 61 |
5 | Economie, kunst & cultuur | -1 | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 |
6 | Veiligheid | 18 | 0 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Subtotaal journaal | 353 | -1.068 | -715 | -715 | -715 | -715 | |
Exploitatiekosten gymzalen | |||||||
In het 3e kwartaal 2022 is de nieuwe gymzaal bij Dynamica XL opgeleverd. Dat betekent dat het Sportbedrijf exploitatievergoeding krijgt (€ 0,03 mln. per jaar) om deze gymzaal te exploiteren (eerder was het uitgangspunt, dat er elders een gymzaal zou sluiten, maar dat is niet het geval).Daarnaast zijn de tijdelijke gymzalen in Kreekrijk langer nodig dan tot op heden begroot; dat betekent extra beheerkosten voor de jaren 2024 t/m 2029 (€ 0,06 mln. per jaar). In deze mutatie is ook een budgetneutrale herschikking doorgevoerd vanwege aansluiting op het contract van het Sportbedrijf en fiscale afspraken over kosten van gymzalen tijdens schooltijd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 15 | 0 | 15 | 15 | 15 | 15 |
4 | Gezondheid | 73 | 0 | 73 | 73 | 73 | 73 |
Subtotaal journaal | 87 | 0 | 87 | 87 | 87 | 87 | |
WMO hogere prijsindexatie OVA | |||||||
Met betrekking tot de indexering van de WMO-tarieven/kosten zijn met de aanbieders contractuele afspraken gemaakt. De indexering wordt gebaseerd op het percentage Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) en de Consumentenprijsindex (CPI). De Ova en CPI worden berekend op basis van cijfers die het Centraal Planbureau publiceert. Voor de tarief/kostenberekening gebruiken wij de cijfers die het CPB publiceert in het Centraal Economisch Plan. De voorlopige OVA en CPI zijn berekend op 4,94% en 5,20% tegenover de 4,81% gemeentelijke indexatie. De hogere OVA en CPI indices leiden tot € 0,76 mln. structureel hogere uitgaven. Deze lasten worden gedekt vanuit een bijdrage uit de algemene uitkering, per saldo leidt dit tot een voordeel van € 0,04 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
4 | Gezondheid | -40 | 0 | -40 | -40 | -40 | -40 |
Subtotaal journaal | -40 | 0 | -40 | -40 | -40 | -40 | |
Hogere contributie VNG/GGU | |||||||
De contributie aan de VNG wordt voor het jaar 2024 met 6,1% verhoogd. Daarnaast wordt de ledenbijdrage van de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) door de VNG met 15,1% verhoogd. Dat laatste is het gevolg van extra uitvoeringstaken door de GGU. Beide verhogingen leiden tot € 0,07 mln niet begrote lasten omdat de begroting slechts met 3,6% is geïndexeerd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Subtotaal journaal | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Jeugd specialistische zorg prijsindex OVA | |||||||
De indexering van de personele kosten in de jeugdzorg gebeurt op basis van een percentage dat de overheid vaststelt: de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA). De OVA index wordt vastgelegd in de contracten en aanbestedingsdocumenten. De OVA wordt berekend op basis van cijfers die het Centraal Planbureau publiceert. De som van de definitieve OVA 2022 en voorlopige OVA 2023 voor de begroting 2024 bedraagt 6,56% terwijl wij in de Voorjaarsnota rekening hebben gehouden met een index van 4,81%. De hogere OVA indices 2022 en 2023 leiden tot € 1,10 mln. structureel hogere kosten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
4 | Gezondheid | 1.100 | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Subtotaal journaal | 1.100 | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Prijs-, loon- en subsidieindexatie | |||||||
Prijs-, loon- en subsidie indexatie voor de primitieve begroting 2024. Ten opzichte van de voorjaarsnota zijn de gehanteerde percentages niet gewijzigd en zijn gebaseerd op de CPB publicatie van maart 2023. Aanvullend zijn ten opzichte van de voorjaarsnota de belastingopbrengsten geindexeerd.De prijsindexatie bedraagt 3,9%. De loonindexatie bedraagt 5,2% en de toegepaste subsidie indexatie is 4,81%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 1.538 | -30 | 1.508 | 1.464 | 1.485 | 1.464 |
2 | Verstedelijking | 1.005 | -14 | 990 | 890 | 880 | 875 |
3 | Duurzaamheid | 304 | 0 | 304 | 297 | 297 | 297 |
4 | Gezondheid | 7.259 | -11 | 7.248 | 7.223 | 7.198 | 7.200 |
5 | Economie, kunst & cultuur | 717 | -7 | 711 | 728 | 667 | 667 |
6 | Veiligheid | 733 | -23 | 709 | 706 | 706 | 706 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 3.479 | -292 | 3.187 | 3.175 | 3.144 | 3.140 |
8 | Financiën | -20.307 | -1.828 | -22.135 | -21.955 | -21.871 | -21.824 |
98 | 7.044 | -610 | 6.434 | 6.468 | 6.467 | 6.461 | |
99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 1.772 | -2.816 | -1.044 | -1.004 | -1.028 | -1.014 | |
Collectief aanpassen wooncomplexen | |||||||
Het project collectief aanpassen wooncomplexen werd gedekt vanuit de subsidie Woonvisie Noord-Holland 2016, deze is in 2022 afgerond en hoeft dus niet meer meegenomen te worden in de begroting. De baten vanuit de subsidie waren al niet meer begroot in 2023 en verder, maar de lasten nog wel. Hierdoor valt er een bedrag van € 0,12 mln. vrij ten gunste van het resultaat. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
4 | Gezondheid | -122 | 0 | -122 | -122 | -122 | -122 |
Subtotaal journaal | -122 | 0 | -122 | -122 | -122 | -122 | |
Participatie: prijsindex | |||||||
Wij hebben in de begroting 2023-2026 het budget voor de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) ten onrechte geïndexeerd. Het budget voor WSW betalen wij namelijk uit een rijksbijdrage, waar al een indexering in zit. Daarnaast hanteert Werkom in zijn begroting een lagere indexering dan de gemeente (-€ 0,37 mln).Wij hebben de opbrengsten uit ESF-subsidie abusievelijk geïndexeerd (€ 0,03 mln).Ten slotte verlagen wij het WSW-budget in jaarschijf 2027 in verband met de autonome daling van aantal mensen met een WSW-indicatie (-€ 0,27 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | -373 | 27 | -346 | -346 | -346 | -613 |
Subtotaal journaal | -373 | 27 | -346 | -346 | -346 | -613 | |
Actualisatie salarisbegroting | |||||||
Het uitgangspunt van de salarisbegroting zijn de feitelijke salariskosten in het begrotingsjaar. Het financieel effect van de toelagen, onregelmatigheidstoeslag/wachtdienst en inschaling wordt door middel van deze begrotingswijziging verwerkt in 2024 (€ -1,88 mln.). Het financieel effect op onregelmatigheidstoeslag/wachtdienst bedraagt vanaf 2025 € 0,19 mln. structureel door de CAO ontwikkeling en toename van de capaciteit. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | -589 | 0 | -589 | 3 | 3 | 3 |
98 | -1.290 | 0 | -1.290 | 191 | 191 | 191 | |
Subtotaal journaal | -1.879 | 0 | -1.879 | 194 | 194 | 194 | |
bijstelling inflatiecompensatie | |||||||
De maatschappelijke instellingen hebben te maken gekregen met een inflatie van ruim 13% over 2022 en begin 2023. Dit bestaat uit gestegen kosten voor personeel, huisvestingskosten, nutsvoorzieningen, etc. Hiervoor is in de Voorjaarsnota besloten een compensatie te geven van € 1,3 mln. over het totaal, verwerkt in de Voorjaarsnota. Middels deze aanpassingen worden de afrondingsverschillen verwerkt in de begroting. In totaal krijgen alle maatschappelijke instellingen hierbij structureel 9,5% t.o.v. de beschikking 2022 ter compensatie van de genoemde inflatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | -5 | 0 | -5 | -5 | -5 | -5 |
2 | Verstedelijking | -4 | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
3 | Duurzaamheid | -1 | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 |
4 | Gezondheid | -11 | 0 | -11 | -11 | -11 | -11 |
5 | Economie, kunst & cultuur | -22 | 0 | -22 | -22 | -22 | -22 |
6 | Veiligheid | -2 | 0 | -2 | -2 | -2 | -2 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 33 | 0 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Subtotaal journaal | -12 | 0 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Gemeentefonds meicirculaire 2023 | |||||||
In deze mutatie wordt de meicirculaire Gemeentefonds 2023 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | -269 | 0 | -269 | -293 | -384 | -398 |
2 | Verstedelijking | 22 | 0 | 22 | 22 | 21 | 21 |
3 | Duurzaamheid | 2 | 0 | 2 | 3 | -2 | -2 |
4 | Gezondheid | 1.756 | 0 | 1.756 | 4.659 | 646 | 650 |
6 | Veiligheid | 8 | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 27 | 0 | 27 | 28 | 27 | 27 |
8 | Financiën | 0 | -5.376 | -5.376 | -7.225 | 528 | -2.597 |
Subtotaal journaal | 1.546 | -5.376 | -3.830 | -2.798 | 844 | -2.291 | |
Tijdelijke huisvesting buurthuis Kleurrijk | |||||||
De tijdelijke lokalen op de Pannenroodstraat worden verbouwd en daarna in gebruik genomen voor de komende 7 jaar als buurthuis Kleurrijk. De kapitaallasten zijn geraamd en in de investeringsbegroting. Omdat de locatie verhuurd wordt, worden toekomstige huurinkomsten opgevoerd als dekking voor de kapitaallasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 0 | -32 | -32 | -31 | -31 | -30 |
Subtotaal journaal | 0 | -32 | -32 | -31 | -31 | -30 | |
Verlaging index OR van 13,71% naar 9,61% | |||||||
Bij de VJN 2023-2027 is op basis van CBS/GWW over 2021 en 2022 € 1,17 mln. extra kostprijsontwikkeling toegekend voor het onderhoud van de openbare ruimte (OR). Op grond van cijfers CBS/GWW april j.l. wordt de toegepaste indexering over 2022 van 13,71% naar 9,61% bijgesteld. Met deze begrotingswijziging wordt de toegekende extra indexatie naar beneden bijgesteld. Dit geeft een voordelig structureel effect (-€ 0,48 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | -475 | 0 | -475 | -475 | -475 | -475 |
Subtotaal journaal | -475 | 0 | -475 | -475 | -475 | -475 | |
Actualiseren kapitaallasten | |||||||
Actualiseren kapitaallasten vanwege de meerjaren investeringsplanning | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | -393 | 0 | -393 | -115 | -121 | -117 |
2 | Verstedelijking | 516 | 65 | 580 | 746 | 908 | 897 |
3 | Duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Gezondheid | -243 | 0 | -243 | 59 | 132 | 341 |
5 | Economie, kunst & cultuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Veiligheid | -33 | 0 | -33 | 0 | 0 | 0 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | -68 | 0 | -68 | -226 | -380 | -182 |
8 | Financiën | 14 | 0 | 14 | -311 | -316 | -429 |
Subtotaal journaal | -207 | 65 | -142 | 153 | 224 | 511 | |
Actualiseren kapitaallasten: Bijstelling IF MFA Zaanse Hout (schoolgebouw) | |||||||
De aanpassing bij het primair onderwijs betreft voornamelijk indexering en herfasering (€-3,9 mln.) voor project Zaans Hout. De gereedmelding is verplaatst van 2028 naar 2029. Dit staat opgenomen in de actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan en de besluitnota. De afschrijvingstermijn voor deze investering is 40 jaar. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | -11 | 0 | -11 | 0 | -14 | -29 |
8 | Financiën | 11 | 0 | 11 | 0 | 14 | 29 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualiseren kapitaallasten: Bijstelling Brug Zijkanaal H | |||||||
De raming voor Brug Zijkanaal is bijgestels (€ 3,0 mln) en de planning geherfaseerd (Actualisatie 23.1. van het investeringsfonds). De herfasering leidt in 2025 en 2026 tot lagere lasten (€ 0,04 mln.) en a.g.v. de bijstelling ontstaan vanaf 2027 structureel hogere afschrijvingslasten (€ 0,07 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 0 | 0 | 0 | -21 | 7 | 121 |
8 | Financiën | 0 | 0 | 0 | -17 | -45 | -46 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | -38 | -38 | 75 | |
Actualiseren kapitaallasten: energieproblematiek onderwijshuisvesting | |||||||
Conform besluit over actualisatie IHP 23.1 is het volgende beslispunt verwerkt in het MIP:Budget wordt gereserveerd om te anticiperen op de energieproblematiek in relatie tot het voldoen aan toekomstige zorgplicht (€ 0,23 mln. in 2024) ten laste van de algemene middelen. De afschrijvingstermijn is tien jaar. Dit leidt tot hogere afschrijvingslasten vanaf 2025 € 0,02 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 0 | 0 | 0 | 26 | 26 | 25 |
8 | Financiën | 0 | 0 | 0 | -3 | -3 | -3 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 23 | 23 | 23 | |
Actualiseren kapitaallasten: Nieuw Pannenroodstraat verbouwing buurthuis Kleurrijk | |||||||
De tijdelijke lokalen van onderwijshuisvesting aan de Pannenroodstraat worden verbouwd, zodat deze accommodatie nog zeven jaar in gebruik wordt genomen als buurthuis Kleurrijk. De kosten van de verbouwing worden gedekt uit toekomstige huurinkomsten (€0,03 mln.) in 2023. Zie ook de autonome begrotingswijziging voor de huurbaten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 32 | 0 | 32 | 31 | 31 | 30 |
8 | Financiën | -3 | 0 | -3 | -3 | -2 | -2 |
Subtotaal journaal | 29 | 0 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
Actualiseren kapitaallasten: Bijstelling Bijdrage AVANT investering Zaanstad | |||||||
De aanpassing bij Bijdrage AVANT betreft bijstelling naar boven in 2027 (€0,52 mln.). Het sluit aan op Actualisatie 23.1 van het investeringsfonds. De afschrijvingstermijn voor deze investering is 40 jaar. Hierdoor hebben we vanaf 2028 € 0,01 mln. extra lasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualiseren kapitaallasten: Nieuw Beveiligde spreekkamers | |||||||
Spreekkamers worden dit jaar omgebouwd voor het voeren van risicogesprekken. Dit betreffen kamers vlakbij de beveiliging (€0,4 mln.). De afschrijvingstermijn voor deze investering is tien jaar zodat we vanaf 2024 € 0,04 mln. hogere afschrijvingslasten hebben. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 45 | 0 | 45 | 45 | 44 | 44 |
8 | Financiën | -6 | 0 | -6 | -5 | -5 | -4 |
Subtotaal journaal | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Actualiseren kapitaallasten: Nieuw MIP Huis van de Wijk | |||||||
Een gedeelte van het krediet voor Huis van de Wijk in Poelenburg dat gedekt wordt door toekomstige huurinkomsten bedraagt (€3,89 mln.) in 2026. De afschrijvingstermijn voor deze investering is 40 jaar. Dit leidt vanaf 2027 tot kapitaallasten € 0,16 mln.). Voor de huurinkomsten (€ 0,16 mln.) zie de afzonderlijke autonome begrotingswijziging. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 156 |
8 | Financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -58 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 97 | |
Actualisatie bestemmingsreserve afschrijvingslasten | |||||||
De planning van de projecten in het investeringsfonds is geactualiseerd. Door herfasering van projecten waarvan de afschrijvingslasten uit deze reserve worden gedekt wijzigt ook de benodigde onttrekking uit de reserve. In de jaren 2024 tot en met 2026 leidt dit tot een financieel nadeel en de jaren 2027 en 2028 een voordeel. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 0 | 79 | 79 | 159 | 94 | -71 |
Subtotaal journaal | 0 | 79 | 79 | 159 | 94 | -71 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 1.888 | -9.119 | -7.232 | -3.726 | -102 | -3.158 | |
Begrotingsbijstellingen | |||||||
Stadspas | |||||||
Uw raad heeft besloten tot een uitbreiding van de doelgroep van de stadspas (van 110% naar 120%). Wij breiden de ambtelijke capaciteit uit om de extra aanvragen te kunnen afhandelen (€ 0,07 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
98 | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Subtotaal journaal | 70 | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Bescherming persoonsgegevens | |||||||
De huidige bestaande systemen voor vastlegging persoonsgegevens binnen het veiligheidsdomein voldoen niet aan de richtlijnen en wetgeving rondom de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en privacy. Het is noodzakelijk om een systeem aan te schaffen en in te richten (2023: € 0,06 mln. 2024 e.v.: € 0,03 mln.) dat voldoet aan wet- en regelgeving en als zodanig te gebruiken en te onderhouden (€ 0,15 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
6 | Veiligheid | 25 | 0 | 25 | 25 | 25 | 0 |
98 | 150 | 0 | 150 | 150 | 150 | 0 | |
Subtotaal journaal | 175 | 0 | 175 | 175 | 175 | 0 | |
Wet Open Overheid | |||||||
De Wet Open Overheid (WOO) is per 1 mei 2022 in werking getreden. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen van de WOO zijn structurele middelen nodig. Deels is dit budget voor inzet van extra capaciteit (2024 tot en met 2027: € 0,3 - € 0,47 mln., 2028 en verder € 0,12 mln.) en voor implementatie, onderhoud en inregelen van systemen voor archivering, opbenbaar maken en inregelen door leveranciers (€ 0,14 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 674 | 0 | 674 | 634 | 609 | 746 |
Subtotaal journaal | 674 | 0 | 674 | 634 | 609 | 746 | |
Minimaregelingen: continuïteit dienstverlening | |||||||
De continuïteit van de verstrekking van minima-uitkeringen staat onder druk. Wij willen dit aanpakken. Dit doen wij door de werksituatie voor de medewerkers te verbeteren door uitbreiding van de formatie. Daarmee beogen wij ook de hoge kosten voor de externe inhuur terug te dringen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
98 | 184 | 0 | 184 | 184 | 184 | 0 | |
Subtotaal journaal | 184 | 0 | 184 | 184 | 184 | 0 | |
Uitvoering Zaans mobiliteitsplan (ZMP) | |||||||
In 2023 zijn middelen toegekend (€ 0,10 mln.) voor de uitwerking van het Zaans mobiliteitsplan. Om het bestaande beleid uit te voeren is voor de jaren 2024 en 2025 € 0,20 mln. benodigd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 200 | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 200 | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 | |
Capaciteitstekort Stedelijke Kaders en Regie | |||||||
Voorgesteld wordt een noodzakelijke capaciteitsuitbreiding voor Stedelijke Kaders van in totaal 2,9 Fte. Met name wegens een toename van de omvang van de werkzaamheden zowel kwalitatief als kwantitatief. In het coalitieprogramma 2022-2026 zet het gemeentebestuur van Zaanstad in op de kwaliteit van de stad. Deze extra capaciteit (1 fte) wordt ingezet op het faciliteren van de kwalitatieve groei van de stad. 0,9 fte betreft een medewerker zonder structurele dekking binnen het thema wonen. Hierbij is sprake van het uitvoeren bestaand beleid i.r.t. de woningbouwcorporaties. 1 fte betreft de formatie die voor 2 jaar nodig is het uitvoerend beleid vorm te geven op het gebied van toerisme zodat wij effectiever met de uitvoering aan de slag kunnen en ruimte creëren in onze primaire bedrijfsprocessen.De directe lasten verhogen daarmee vanaf 2024 structureel met € 0,3 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
98 | 322 | 0 | 322 | 322 | 222 | 222 | |
Subtotaal journaal | 322 | 0 | 322 | 322 | 222 | 222 | |
MAAK Zuid Fijn Wonen | |||||||
Binnen Pact Poelenburg Peldersveld en de pijler Fijn Wonen zijn de afgelopen jaren onder meer in ‘Pact Poelenburg Peldersveld 2020-2040: Kansen Pakken’ ambities uitgewerkt met de Pact partners welke nu zijn vertaald in de Visie Fijn Wonen. Om deze ambities te kunnen waarmaken is een structurele deelname aan het Pact in het kernteam en in de stuurgroep Fijn Wonen (€ 0,2 mln. structureel) noodzakelijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 200 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Subtotaal journaal | 200 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Capaciteit Burgerzaken | |||||||
Het aantal producten/diensten dat door de afdeling Burgerzaken geleverd wordt neemt toe. Om een goede dienstverlening te kunnen waarborgen is meer capaciteit nodig (€ 0,2 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
98 | 196 | 0 | 196 | 196 | 196 | 196 | |
Subtotaal journaal | 196 | 0 | 196 | 196 | 196 | 196 | |
Organisatie verkiezingen | |||||||
Wij organiseren jaarlijks verkiezingen. De lasten voor de organisatie nemen toe (€ 0,25 mln.) als gevolg van prijsstijgingen van stembescheiden. Om de reguliere dienstverlening niet af te moeten schalen wordt flexibele inzet van personeel gevraagd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 150 | 0 | 150 | 150 | 150 | 150 |
98 | 100 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Subtotaal journaal | 250 | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Cofincanciering Energiebesparingsprogramma | |||||||
Het College heeft besloten een provinciale subsidie aan te vragen op grond van de Uitvoeringsregeling energiebesparingsprogramma woningen Noord-Holland 2023 voor een bedrag van maximaal € 0,48 mln. over een periode van 4 jaar (2023-2026).De hiertoe benodigde cofinanciering op het programma bedraagt tevens € 0,48 mln. en wordt gedekt uit de reserve duurzaamheidsfonds. Deze mutatie betreft de jaren 2024-2026. In totaal stijgen hiermee de jaalijkse lasten met € 0,24 mln per jaar waarvan de helft wordt gedekt uit de Provinciale subsidie. (NB: De lasten en baten over 2023 worden via de Najaarsrapportage 2023 begroot.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 238 | -119 | 119 | 119 | 119 | 0 |
3 | Duurzaamheid | 0 | -119 | -119 | -119 | -119 | 0 |
Subtotaal journaal | 238 | -238 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opvang ontheemden uit Oekraïne | |||||||
Wij hebben een inventarisatie gemaakt van de risico's bij de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Het gaat bijvoorbeeld om grote prijsstijgingen. Wij passen de begroting hierop aan.Uw raad heeft besloten dat de gemeente alle kosten van de opvang uit geld van het Rijk betaald. Een deel van dat geld hebben wij gereserveerd in een reserve. Wij betalen de kosten uit een onttrekking aan de reserve opvang ontheemden Oekraïne. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 2.356 | -2.356 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 2.356 | -2.356 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Maatschappelijke Dienst Tijd: Young Leaders | |||||||
Wij verstrekken een subsidie aan Noorda en co voor de uitvoering van het project Young Leaders. Met Young Leaders willen wij jongeren een alternatief bieden om te verbinden met elkaar en met hun wijk. De jongeren ontdekken wie ze zijn en waarvoor zij zich willen inzetten in hun eigen leefomgeving (€ 0,19 mln).Wij betalen de kosten uit een onttrekking aan de reserve MDT Young Leaders (-€ 0,19 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 190 | -190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 190 | -190 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Begroting 2023 Werkom | |||||||
Bij het koersbesluit over Werkom is berekend welke extra bijdragen Werkom van de gemeenten nodig heeft. Gedurende de periode 2024-2027 zetten wij de reserve Herijking Werkom in om aanvullend op de bestaande budgetten, de Zaanse extra bijdragen mogelijk te maken (-€ 1,04 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 460 | -460 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 460 | -460 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ondertussengroep vluchtelingen | |||||||
Wij verwachtten een daling van het aantal vluchtelingen uit de ondertussengroep. In de praktijk groeit het aantal verzoeken om hulp uit deze groep. Wij breiden daarom de ambtelijke capaciteit tijdelijk uit (€ 0,11 mln).Wij betalen de kosten uit de reserve ondertussengroep vluchtelingen (-€ 0,11 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 0 | -110 | -110 | -110 | -110 | 0 |
98 | 110 | 0 | 110 | 110 | 110 | 0 | |
Subtotaal journaal | 110 | -110 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen onderwijshuisvesting (IHP) | |||||||
In de begroting van 2024 is een afwaardering van de boekwaarde voor diverse onderwijshuisvesting opgenomen (€ 0,73 mln.). Door herfaseringen binnen het IHP wordt deze afwaardering geherfaseerd naar de jaren 2025 (€ 0,23 mln.) en 2026 (€ 0,19 mln.). Het restant (€ 0,31 mln.) wordt geeffectueerd in de mutatie kapitaallasten. Dit betreft linaeare afschrijving door de verlengde levensduur. De herfasering van nieuwbouwprojecten heeft ook effect op de geraamde verhuuropbrengsten van kinderopvang en de geraamde exploitatiebudgetten. Dit leidt in de jaren 2024 en 2025 tot een voordeel van € 0,03 mln., 2026 (€ 0,07 mln.) en in 2027 (€ 0,99 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | -773 | 13 | -760 | 200 | 127 | -107 |
4 | Gezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -65 |
99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | -773 | 13 | -760 | 200 | 127 | -172 | |
Actualisatie MPG 23.2 | |||||||
Betreft de bijstelling van de ramingen van de grondexploitaties van de gemeente en de projecten met een anterieure overeenkomst. In de paragraaf Grondbeleid staat samengevat wat het resultaat is van deze wijziging. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | -15.288 | 15.288 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | -15.288 | 15.288 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sportpark Hoornse veld | |||||||
Een deel van de verplaatsingsbijdragen wordt geherfaseerd van 2023 naar 2024 (€ 3,8 mln.). De bouw van de accommodatie van de voetbalclub start in het voorjaar van 2024. Deze kosten worden gedekt uit het Investeringsfonds en het transformatiefonds. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
4 | Gezondheid | 3.766 | 0 | 3.766 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 3.766 | 0 | 3.766 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie reserve Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel (GAF) | |||||||
Voor de bekostiging van het Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad BV (BKZ) wordt aan de reserve Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel (GAF) de komende jaren aanvullend jaarlijks een bedrag van € 0,18 mln. gedoteerd vanuit de exploitatie. Dit betreft de risicobuffer. De komende jaren wordt € 1,5 mln. (100 woningen x € 15.000) onttrokken voor realisatie van het uitvoeringsplan GAF: € 0,4 mln. (2023), € 0,11 mln. (2024), € 0,225 mln. (2025-2026), € 0,3 mln. (2027-2029). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 113 | -113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 113 | -113 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regiodeal Zaan IJ: bestedingsplan 2024-2026 | |||||||
Het bestedingsplan Regiodeal Zaan IJ is geactualiseerd op basis van de laatste inzichten. Dit betekent dat ook de mutaties in de bestemmingsreserve zijn bijgesteld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 300 | -1.064 | -764 | -20 | 0 | 0 |
2 | Verstedelijking | 930 | -400 | 530 | 20 | 0 | 0 |
98 | 234 | 0 | 234 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 1.464 | -1.464 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Woonwagens: aanpak brandveiligheid en beleidontwikkeling | |||||||
Het bestedingsplan aanpak brandveiligheid is geactualiseerd. Voor beleidsontwikkeling wordt € 0,21 mln. (2024), € 0,07 mln (2025) respectievelijk € 0,21 mln. (2026) uitgetrokken. Voor de jaren 2024 wordt (€ -0,12 mln.) en 2025 (€ -0,20 mln.) besteed voor directe maatregelen brandveiligheid. Dit wordt allemaal gedekt uit de bestemmingsreserve woonwagens. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 324 | -324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 324 | -324 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Exploitatie Huis van de Wijk | |||||||
Na de realisatie van het nieuw te bouwen Huis van de Wijk in Poelenburg (voorlopig geraamd op 1.900 m2) wordt deze verhuurd aan toekomstige gebruikers. De totale kosten voor Huis van de Wijk zijn geraamd op € 8,44 mln. Hiervan is reeds € 2,36 mln. opgenomen in het investeringsfonds (Raadsbesluit 2021/24110) en € 2,20 mln. gereserveerd binnen de regiodeal Zaan IJ. In de investeringsbegroting wordt het aanvullend krediet opgevoerd (€ 3,89 mln.), wat leidt tot kapitaallasten ( € 0,15 mln. v.a. 2027) waar huurkomsten tegenover staan (- € 0,15 mln. v.a. 2027) Voor de overige exploitatiekosten zijn al middelen in de begroting opgenomen. Omdat in gebruikname gepland wordt in 2027, valt de begrote exploitatiebijdrage over 2026 vrij (- € 0,14 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 0 | 0 | 0 | 0 | -139 | -155 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | -139 | -155 | |
Vrijval inflatie compensatie culturele Instellingen | |||||||
Bij de voorjaarsnota is er inflatie compensatie voor culterele instellingen opgenomen. Een deel van de opgenomen compensatie kan vrijvallen -€ 0,01 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
5 | Economie, kunst & cultuur | -5 | 0 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Subtotaal journaal | -5 | 0 | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Versterken gebiedsgericht werken Openbare Ruimte | |||||||
Voor de organisatieontwikkeling wordt de komende jaren ingezet op het versterken van het gebiedsgericht werken.Daarbij wordt ingezet op de gebiedsindeling zoals die genoemd wordt in de omgevingsvisie. Voor een minimale bezetting op de verschillende gebieden is een uitbreiding van de formatie nodig met 1,0 fte die op strategisch / tactisch niveau acteren (€ 0,1 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
98 | 100 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Rechtmatigheid | |||||||
De eisen met betrekking tot rechtmatigheid zijn verzwaard. Binnen voorzieningen gaat dit om een aanzienlijke taak mede doordat er sprake is van relatief veel geldstromen. Het gaat met name om de verstrekking van minima-uitkeringen en komt neer op een benodigde uitbreiding van de ambtelijke capaciteit met 1 fte (€ 0,14 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 58 | 0 | 58 | 58 | 58 | 58 |
98 | 79 | 0 | 79 | 79 | 79 | 79 | |
Subtotaal journaal | 137 | 0 | 137 | 137 | 137 | 137 | |
Tarieven en Heffingen 2024-2027 | |||||||
De tariefberekeningen 2024 voor de heffingen zijn opgesteld volgens de uitgangspunten van de voorjaarsnota 2024, inclusief de daar bepaalde prijsindex van resp. 7,74% bestaande uit 3,7% nacalculatie 2022 en 3,9% reguliere indexatie. De toerekening van de salarislasten conform de CAO Gemeenten 2023 en de indexatie van het overheadtarief 6,34% (subsidie index), resulterend in de overheadtarief van € 44,54.Per saldo wordt een "voordeel" van € -1,0 mln. op de heffingen (Afval, markt, riool, begraafplaatsen en naheffing) en leges H1 & H3 gepresenteerd. Dit saldo dient o.a. om de reguliere loon-, prijs- en overheadontwikkeling van toegerekende kosten te dekken. Waarbij de loonontwikkelingen elders in de begroting worden verantwoord en de overheadontwikkelingen extracomptabel worden toegerekend. De inkomsten en uitgaven voor de leges zijn geïndexeerd conform bovenstaande uitgangspunten. Dit betekent dat de tarieven worden verhoogd met 7,74% en de lasten met resp. de CAO Gemeenten 2023 (loon), 7,74% (prijs) en 6,34% (overhead). Het resultaat bij de leges (€ 0,07 mln. voordelig) wordt o.a. veroorzaakt door indexatie en het 100% kostendekkend maken van de gehandicaptenparkeerkaart en middelgrote evenementen.Het tarief voor rioolheffing wordt conform de reguliere prijsindex verhoogd met 7,74%. Vanuit de egalisatie voorziening wordt net als voorgaande jaren een korting op het tarief gegeven. Omdat het saldo van de voorziening afneemt wordt de korting in een aantal jaren afgebouwd. De aanslag rioolheffing inclusief korting zal daarom met 8,50% ten opzichte van 2023 toenemen. Dit betekent in aanvulling op de onttrekking bij vaststelling voorjaarsnota een extra onttrekking aan de egalisatievoorziening van € 0,36 mln.Het tarief voor afvalstoffenheffing wordt niet verhoogd. De egalisatievoorziening afvalstoffenheffing biedt incidenteel genoeg ruimte om bovenstaande kostenontwikkelingen te dekken. Dit betekent een onttrekking aan de voorziening van € 0,41 mln. voor 2024.Het tarief voor een naheffingsaanslag wordt verhoogd met 4,7%. Er zijn lagere kapitaallasten door uitstel van de vervanging van parkeerautomaten. De tariefstijging wordt veroorzaakt door extra benodigde capaciteit voor de afhandeling van bezwaar en beroep, als gevolg van het stijgende aantal naheffingsaanslagen. De verwachte hoeveelheid naheffingsaanslagen stijgt met 4000 naar 29000, door de inzet van de scanauto.Bij marktgelden wordt het tarief verhoogd met 3,9%. Dit leidt tot een lagere opbrengst van € 0,056 mln. Dit wordt structureel voor € 0,03 mln. gedekt uit de algemene middelen. De overige € 0,026 mln. wordt in 2024 incidenteel gedekt uit het programma Economie.Ten slotte worden de tarieven voor de begraafplaatsen niet verhoogd | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 481 | -1.043 | -562 | -566 | -565 | -551 |
3 | Duurzaamheid | 40 | -203 | -163 | -164 | -164 | -164 |
5 | Economie, kunst & cultuur | -23 | 4 | -19 | -17 | -17 | -17 |
6 | Veiligheid | -1 | -1 | -2 | -2 | -2 | -2 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 218 | -184 | 34 | 34 | 34 | 34 |
8 | Financiën | 0 | -335 | -335 | -335 | -335 | -335 |
Subtotaal journaal | 715 | -1.762 | -1.048 | -1.050 | -1.050 | -1.036 | |
Capaciteit | |||||||
In de begroting 2024 is extra capaciteit toegekend. De lasten hiervan moeten binnen de begroting opgelost worden. Hiertoe is een stelpost opgenomen voor - € 1,2 mln. voor 2024 en 2025, -€ 1,1 mln. in 2026 en - € 0,76 mln. vanaf 2027. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | -1.201 | 0 | -1.201 | -1.201 | -1.101 | -767 |
Subtotaal journaal | -1.201 | 0 | -1.201 | -1.201 | -1.101 | -767 | |
Investeringsfonds tweede bijstelling 2023 | |||||||
Actualisatie vindt plaats op basis van de investeringsfonds rapportage 23-2.De verplaatsingsbijdrage voor het Hoornseveld is per saldo ook budgettair neutraal. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 7.939 | -10.696 | -2.757 | -77 | 0 | 0 |
5 | Economie, kunst & cultuur | 97 | 0 | 97 | 0 | 0 | 0 |
8 | Financiën | 0 | -1.050 | -1.050 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 8.036 | -11.746 | -3.710 | -77 | 0 | 0 | |
HOV | |||||||
Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) – planstudie Fase BIn opdracht van de vier samenwerkende organisaties (VRA, Amsterdam, Zaanstad, Provincie) is de planstudiefase HOV ZaanIJ in het eerste kwartaal van 2023 opgestart, welke naar verwachting zo’n drie jaar zal vragen. Het doel van deze fase is te komen tot een definitief voorkeurstracé. Een plan van aanpak en dekkingsvoorstel voor deze fase is in juni 2023 in het bestuurlijk overleg vastgesteld. Gezien de grote omvang van het project met bijbehorende dekkingsvraag, wordt deze fase opgedeeld in bij te sturen deelfasen A en B. Dit mede om het dekkingsvraagstuk voor 2023 tot en met 2025 overbrugbaar te maken voor alle partijen en te sturen op mogelijk nog een rijksbijdrage voor deze fase in een volgend BO MIRT, maar de lobby is vooral gericht op de fases na de planstudie wanneer het zal gaan om grote bedragen. De inschatting van de kosten voor de gezamenlijke planstudie (VRA, Amsterdam, Zaanstad, Provincie) kwam aanvankelijk uit op zo’n € 9,5 mln. op basis van andere projecten in de regio met vergelijkbare inhoud en realisatiekosten. Op basis van een eerste raming zijn deze kosten ten op zichte van de voorjaarsnota 2023 naar beneden bijgesteld naar € 6 mln. maar worden in fase A nog exacter geraamd. Het aandeel VRA is 50% en van beide gemeenten 25% en de Provincie draagt niet bij aan de planstudie. Het resterende krediet in het investeringsfonds is voldoende om de bijdrage aan fase A van € 0,125 mln. voor de vervolgonderzoeken en een groot deel van geraamde begeleidingskosten van Zaanstad af te dekken. Voor 2024 en 2025 is voor fase B van de planstudie € 1,5 mln. aanvullend nodig voor de bijdrage aan de gezamenlijke planstudie en resterende kosten voor begeleiding. De gefaseerde aanpak met een A en een B fase en de beoogde resultaten van het project voor 2023 t/m 2025 worden voorafgaand aan de begrotingsbehandeling in het najaar van 2023 met de gemeenteraad gedeeld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 750 | 0 | 750 | 750 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 750 | 0 | 750 | 750 | 0 | 0 | |
Egalisatiereserve | |||||||
Op grond van het financiële meerjarenbeeld is de egalisatiereserve vrijgevallen en is de mutatie opnieuw bepaald. Voor 2024 is € 4,35 mln. toegevoegd en voor 2025 is € 5,62 mln. toegevoegd.Incidentele psten komen ten laste van de egalisatiereserve. Dit betreft -€ 2,24 mln. over 2024, -€ 2,17 mln. over 2025, -€09,98 mln. over 2026 en -1 mln. over 2027. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
8 | Financiën | 4.352 | -1.857 | 2.495 | -2.188 | 12.647 | -996 |
Subtotaal journaal | 4.352 | -1.857 | 2.495 | -2.188 | 12.647 | -996 | |
Subtotaal Begrotingsbijstellingen | 8.112 | -5.318 | 2.795 | -1.104 | 12.622 | -1.210 | |
Groei van de stad | |||||||
Contact met de inwoners Zaanstad | |||||||
De gemeente Zaanstad is de afgelopen jaren gegroeid en zal de komende jaren blijven groeien. Met deze groei van de stad, stijgt ook het aantal contacten via telefoon, mail of andere kanalen dat door inwoners wordt gelegd met het klant contact centrum. Om de inwoners van Zaanstad tijdig en correct van informatie te voorzien is een uitbreiding van het klant contact centrum noodzakelijk. (€ 0,61 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 288 | 0 | 288 | 288 | 288 | 288 |
98 | 325 | 0 | 325 | 325 | 325 | 325 | |
Subtotaal journaal | 613 | 0 | 613 | 613 | 613 | 613 | |
Toezicht en handhaving op Bouw | |||||||
Zaanstad is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Hierbij is ook de noodzaak tot extra toezicht en handhaving gegroeid. Zonder extra middelen zal niet meer kunnen worden voldaan aan haar (wettelijke) verplichtingen om het gebruik van panden en toezicht op de horeca conform wet -en regelgeving te laten plaatsvinden. Zaandam Oost heeft hierbij een hoge prioriteit in het aanpakken van ondermijning gerelateerde misstanden van illegale bewoning en woonfraude, waarbij vaak niet aan de bouwbesluiten en brandveiligheidseisen wordt voldaan. Om aan deze (wettelijke) taken en prioriteiten te kunnen voldoen, is extra inzet nodig. (€ 0,75 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
7 | Samen werken aan Zaanstad | 288 | 0 | 288 | 288 | 288 | 288 |
98 | 458 | 0 | 458 | 458 | 458 | 458 | |
Subtotaal journaal | 746 | 0 | 746 | 746 | 746 | 746 | |
SWT Volumegroei | |||||||
Op basis van het Wmo-voorspelmodel neemt de vraag naar Wmo-voorzieningen in 2024 gemiddeld met 3% toe. De toegang tot een Wmo-voorziening loopt via de Sociale Wijkteams (SWT’s). Dit betekent dat de dienstverlening van de SWT’s naar verwachting ook met 3% toeneemt. Via Groei van de Stad is 1% groei van de SWT’s aangemeld. Deze mutatie bevat de overige groei van 2%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
4 | Gezondheid | 248 | 0 | 248 | 248 | 248 | 248 |
Subtotaal journaal | 248 | 0 | 248 | 248 | 248 | 248 | |
Subtotaal Groei van de stad | 1.607 | 0 | 1.607 | 1.607 | 1.607 | 1.607 | |
Nieuw beleid | |||||||
Uitvoeringsagenda Economie | |||||||
Voorgesteld wordt om in totaal € 3 mln over 4 jaren in te zetten om het Uitvoeringsprogramma Economie, zoals deze in januari 2023 is voorgelegd aan de Raad, uit te kunnen voeren.Dit bestaat uit de volgende onderdelen: 1. Sterk ondernemersklimaat € 0,27 mln 2. Woon, werk, beleefstad € 1,30 mln 3. Voldoende ruimte voor werken € 2,17 mln 4. Inclusieve arbeidsmarkt € 0,14 mln 5. Toekomstgerichte economie € 1,34 mln. Daarnaast is er dekking uit economie en duurzaamheid voor € 2,23 mln. Netto resulteert dit in € 3 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
5 | Economie, kunst & cultuur | 900 | 0 | 900 | 876 | 655 | 561 |
Subtotaal journaal | 900 | 0 | 900 | 876 | 655 | 561 | |
Subtotaal Nieuw beleid | 900 | 0 | 900 | 876 | 655 | 561 | |
Reeds genomen raadsbesluiten | |||||||
Erratum leges gehandicaptenparkeerkaart en leges evenementen categorie B | |||||||
Het college van b&w heeft een erratum bij de begroting 2024 gevoegd. Uit dit erratum blijkt dat het tarief voor middelgrote evenementen (evenementen categorie B) en de gehandicaptenparkeerkaart beperkt blijft tot de prijsindexatie van 7,74%. Hiervoor is budget beschikbaar gesteld (€ 0,10 mln.). De extra lasten wordt gedekt door een onttrekking uit de egalisatiereserve (- € 0,1 mln.). Nu de begroting is vastgesteld door de gemeenteraad op 9 november jl. wordt het erratum overgenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
2 | Verstedelijking | 0 | 98 | 98 | 0 | 0 | 0 |
8 | Financiën | 0 | -98 | -98 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Reeds genomen raadsbesluiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 12.507 | -14.437 | -1.930 | -2.348 | 14.782 | -2.201 |
(bedragen x € 1.000) | |||||||
College | |||||||
Budget 't Veldpark | |||||||
Met deze wijziging staan de budgetten voor de inzet 't Veldpark op één centrale plek begroot. De raad heeft in juni 2021 een motie aangenomen waarin het college onder meer wordt opgedragen om de persoonsgerichte aanpak te intensiveren. Er zijn stappen gezet om de persoonsgerichte aanpak verder vorm te geven door onder andere de inzet van een veldwerker van het Leger des Heils. De inzet is op jaarbasis € 0,04 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | Gezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verschuiving overhead contracttaken naar bijdrage Veilig Thuis | |||||||
Vanuit de GGD is de overheadssystematiek aangepast. Dit leidt tot verschuivingen van de overheadstoerekening tussen verschillende contracttaken. De grootste verschuiving vindt plaats tussen Centra jong (lagere overheadstoerekening) en Veilig Thuis (hogere toerekening). Via deze mutatie wordt dit in de begroting van Zaanstad verwerkt € 0,13 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
4 | Gezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Volwasseneneducatie | |||||||
Binnen het dossier Volwasseneducatie werken we aan basisvaardigheden zoals lees-, schrijf, reken- en digitale vaardigheden. Mensen die hier moeite mee hebben noemen we laaggeletterd. Ongeveer de helft van de Nederlanders die in armoede leeft is ook laaggeletterd. Dit betekent dat veel van de inwoners die onder de doelgroep van de keten Werk, Participatie en Inkomen vallen ook met laaggeletterdheid te maken hebben. Daarnaast is er vanwege de overlap in aanbieders en doelgroep besloten om Inburgering en Volwasseneducatie als combinatiefunctie in te zetten. Ook daarom is er besloten om de twee dossiers onder één keten te beleggen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 |
1 | Kansengelijkheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal College | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |