Financiële begroting

Overzicht van incidentele baten en lasten

Overzicht van incidentele baten en lasten

In de gemeentewet is opgenomen dat de begroting en het financieel meerjarenperspectief 'structureel en reëel in evenwicht' dienen te zijn. Hiermee wordt door de wetgever beoogd dat gemeenten structurele lasten moeten dekken met structurele baten. Om inzicht in de structurele en incidentele lasten en baten te geven, maakt het onderstaande overzicht deel uit van de begroting.

Het onderscheid tussen incidenteel en structureel is niet altijd even helder. De commissie BBV heeft daarom in een notitie dit onderscheid meer ingekaderd. De richtlijn is dat, als de tijdelijke baten en/of lasten zich gedurende maximaal drie jaar voordoen, het gaat om ‘eenmalige zaken’. Voor onttrekkingen aan reserves wordt in beginsel gesteld dat deze incidenteel van aard zijn. Onderstaand een nadere verheldering:

  • Incidentele baten en lasten zijn baten en lasten die onder ongewijzigd beleid en omstandigheden voor maximaal drie jaar vaststaan. Rijksbijdragen, subsidies en projecten die langer dan 3 jaar lopen, maar waar vooraf van bekend is dat die bijdrage, subsidie of het project op termijn stopt, worden als incidenteel beschouwd.
  • Toevoegingen en onttrekking aan reserves en voorzieningen worden altijd als incidenteel beschouwd.
  • Indien bestaand structureel beleid, niet zijnde een tijdelijke geldstroom, binnen drie jaar een wijziging ondergaat dan worden de daarmee samenhangende baten en lasten in het begrotingsjaar niet als incidenteel aangemerkt.

In onze financiële verordening die in december 2019 is vastgesteld is artikel 15 gewijd aan de incidentele baten en lasten. Hier is opgenomen dat:

  1. In het overzicht incidentele baten en lasten dat in de begroting en jaarrekening op grond van het BBV dient te worden opgenomen worden incidentele baten en lasten gespecificeerd vanaf € 200.000. Incidentele baten en lasten kleiner dan € 200.000 worden als ‘overige’ per programma opgenomen. Dit grensbedrag geldt niet voor incidentele baten en lasten als gevolg van dotaties en onttrekkingen aan de reserves, deze worden altijd apart opgenomen.
  1. Het college presenteert behalve het overzicht incidentele baten en lasten in de begroting ook het overzicht structureel begrotingssaldo.

(Bedragen x €1.000)

Structurele baten en lasten

2024

2025

2026

2027

Saldo baten en lasten

1.302

-11.659

9.639

8.632

Toevoegingen reserves

63.154

46.932

27.395

15.989

Onttrekkingen reserves

-64.456

-35.273

-20.713

-9.591

Begrotingssaldo na bestemming

0

0

16.321

15.030

Waarvan incidentele baten en lasten (saldo)

15.158

18.838

13.259

10.770

Structureel begrotingssaldo

-15.158

-18.838

3.062

4.260

(Bedragen x €1.000)

Programma Omschrijving

Exp / Res

Lasten/Baten

2024

2025

2026

2027

Kansengelijkheid - Evenw. gem.

Exploitatie

Baten

-27.134

-20.210

-7.236

0

Kansengelijkheid - Evenw. gem.

Exploitatie

Lasten

26.938

20.160

9.568

Kansengelijkheid - Evenw. gem.

Reserve

Baten

-23.649

-15.314

-5.015

-669

Kansengelijkheid - Evenw. gem.

Reserve

Lasten

21.300

14.707

1.929

419

Totaal Kansgelijkheid

-2.545

-657

-754

-250

Verstedelijking - Leefb. gem.

Exploitatie

Baten

-38.422

-53.058

-65.770

-9.734

Verstedelijking - Leefb. gem.

Exploitatie

Lasten

41.931

56.636

65.784

12.263

Verstedelijking - Leefb. gem.

Reserve

Baten

-6.720

-2.925

-2.126

-1.618

Verstedelijking - Leefb. gem.

Reserve

Lasten

16.262

13.741

15.946

11.285

Totaal Verstedelijking

13.051

14.394

13.834

12.196

Duurzaamheid - De duurz. gem.

Exploitatie

Baten

-4.095

-2.635

Duurzaamheid - De duurz. gem.

Exploitatie

Lasten

9.283

3.644

783

90

Duurzaamheid - De duurz. gem.

Reserve

Baten

-7.001

-835

-619

-100

Duurzaamheid - De duurz. gem.

Reserve

Lasten

1.200

1.200

1.200

Totaal Duurzaamheid

-613

1.374

1.364

-10

Gezondheid - De gezonde gem.

Exploitatie

Baten

-879

-769

-645

Gezondheid - De gezonde gem.

Exploitatie

Lasten

4.996

1.182

590

Gezondheid - De gezonde gem.

Reserve

Baten

-345

-345

-345

-345

Gezondheid - De gezonde gem.

Reserve

Lasten

Totaal Gezondheid

3.772

68

-400

-345

Ec.,kunst&cult-Welvarende gem.

Exploitatie

Baten

-295

Ec.,kunst&cult-Welvarende gem.

Exploitatie

Lasten

741

Totaal Economie, kunst & cultuur

446

0

0

0

Veiligheid - De veilige gem.

Exploitatie

Baten

Veiligheid - De veilige gem.

Exploitatie

Lasten

91

Totaal Veiligheid

91

0

0

0

Samen werken aan Zaanstad

Exploitatie

Baten

Samen werken aan Zaanstad

Exploitatie

Lasten

1.015

Samen werken aan Zaanstad

Reserve

Baten

-1.015

Samen werken aan Zaanstad

Reserve

Lasten

210

210

193

175

Totaal Samen werken aan Zaanstad

210

210

193

175

Financiën

Exploitatie

Baten

Financiën

Exploitatie

Lasten

Financiën

Reserve

Baten

-3.606

-2.174

-978

-996

Financiën

Reserve

Lasten

4.352

5.623

Totaal Financiën

746

3.449

-978

-996

Totaal

15.158

18.838

13.259

10.770

In de bijlage reserves is het verloop van de reserves per begrotingsprogramma te vinden. De (grotere) incidentele baten en lasten in de exploitatie worden hieronder toegelicht.

Programma kansengelijkheid:

Het grootste incidentele effect komt door de opvang van vluchtelingen uit met name Oekraïne. Hiertoe zijn lasten en baten (rijksbijdrage) voor per saldo € 27 mln. begroot in 2024. Hiervan loopt € 20 mln. via de bestemmingsreserve, die hiervoor is gevorm. Uit de bestemmingsreserve regiodeal wordt - € 1,4 mln. onttrokken., herijking Werkom - € 0,46 mln. en arbeidsmarktregio - € 0,52 mln.

Programma verstedelijking:

De grondexploitaties zijn als incidenteel opgenomen (budgettair neutraal). Dit komt zowel bij de lasten als de baten in de periode 2024 tot en met 2027 opgenomen voor respectievelijk € 37 mln., € 53 mln., € 63 mln. en € 8 mln.
Het investeringsfonds en transformatiefonds zijn onderdeel van dit programma.

Programma duurzaamheid

Voor het klimaatakkoord worden in 2024 en 2025 rijksbijdragen (jaarlijks -€ 2,6 mln.) ontvangen die ook voor dezelfde bedragen tot besteding leiden (jaarlijks € 2,6 mln.).
Op grond van het coalitieakkoord is voor de jaren 2023 tot en met 2026 jaarlijks extra € 1 mln. begroot en voor klimaat op dit programma.
Voor het project diffuus lood is in 2024 € 4,3 mln. begroot. Dit wordt gedekt vanuit de bestemmingsreserve en een rijksbijdrage.

Programma gezondheid

In 2024 is vanuit het investeringsfonds € 4 mln. in de exploitatie begroot voor sportpark Hoornse veld.
Voor inloopvoorziening veldpark is in de periode 2024-2026 jaarlijks € 0,5 mln. begroot.
Voor de proeftuin jeugd en gezin is in 2024 en 2025 € 0,4 mln. begroot.

Programma economie, kunst en cultuur

Voor evenementen is in 2024 incidenteel € 0,4 mln. begroot.

Programma veiligheid

Geen baten of lasten > € 0,2 mln. die toelichting behoeven.

Programma samenwerken aan Zaanstad

In het jaar 2026 is € 1 mln. in de exploitatie opgenomen voor het geval wethouders op wachtgeld komen. Dit wordt dan gestort in de voorziening wachtgelden. De dekking vindt plaats uit de bestemmingsreserve wachtgelden.

Hoofdstuk financiën

In de exploitatie geen relevante posten. Voor de mutaties op reserves zie hiertoe de toelichting op de bijlage reserves.

Deze pagina is gebouwd op 02/05/2024 15:46:47 met de export van 01/29/2024 16:11:35