Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
Masterplan Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Masterplan NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Stichting
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:IJmuidenToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin en wethouder Tuijn zijn beiden lid van het stichtingsbestuur
Stemverhouding: 17%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Via de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied werken lokale overheden, het Rijk, partners uit het bedrijfsleven, netbeheerders en kennisinstellingen samen. Er wordt gewerkt aan de opgaven in de regio om het gebied aantrekkelijk te houden om te werken, te wonen en te recreëren. De industrie, havens, woningbouw, bedrijvigheid en recreatie vragen allemaal om ruimte. Gezondheid van de leefomgeving en milieu zijn belangrijke thema’s. Doordat het gebied laag ligt moet antwoord worden gevonden op zeespiegelstijging en bodemdaling. Om er voor te zorgen dat de economie verduurzaamt en circulair wordt én het ruimtegebruik in de regio verder optimaliseert, lopen er twee grote programma’s: Energietransitie Noordzeekanaalgebied en het NOVEX Noordzeekanaalgebied (Regionale samenwerking | Noordzeekanaalgebied).
Het Noordzeekanaalgebied is door het rijk eind 2021 aangewezen als een van de gebieden van nationaal belang en daarbij de novi-status verkreeg. In 2022 in opdracht van het Bestuursplatform NZKG de scope van de programmering verbreed ten opzichte van de oorspronkelijke programmering die was gebaseerd op de Visie NZKG 2040. De dagelijkse werkzaamheden op het Programmabureau zijn daarbij uitgebreid. Er is in het kader van de novi-status gestart met een beleidscoördinerende programmering (NOVEX NZKG) om te komen tot een nieuw Ontwikkelperspectief voor het gebied. Op verzoek van het stichtingsbestuur is gewerkt aan een verbetering van de bestuurlijke samenwerking (de governance) met een bijpassend organisatiemodel en een nieuwe financieringsstructuur. In december 2022 is de nieuwe governance bestuurlijk vastgesteld in het stichtingsbestuur en het Bestuursplatform. Het programma Energietransitie NZKG is verder doorontwikkeld en in uitvoering.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
Het jaar 2022 is afgesloten met een negatief resultaat van € 1.321. Het resultaat zal in mindering worden gebracht op de vrije algemene reserve. De algemene reserve bedraagt hierna € 310.179 op een balanstotaal van € 1.402.568.
Begroting 2024
Sinds 2023 is het Programmabureau NZKG bestuurlijk en operationeel anders gaan werken. Dat werpt z’n vruchten al af. Maar we komen ook nog zaken tegen die in de bedrijfsvoering beter moeten. Bij een eerste evaluatie van de implementatie van de nieuwe governance en integrale begroting voor activiteiten van het Programmabureau NZKG, is in april 2023 geconstateerd dat er vanaf 2024 een tekort van circa € 350.000 lijkt te ontstaan op de dekking van de kosten voor detachering en inhuur van capaciteit. Voor 2023 wordt er een tekort verwacht van € 160.000 wat opgevangen kan worden vanuit de algemene reserve. In november 2023 zal de nieuwe integrale begroting 2024 worden voorgelegd voor definitieve besluitvorming. Waarin een reëel beeld van de specifieke programmasecretariaatskosten is opgenomen. Voor Zaanstad houdt dit mogelijk in dat de bijdrage dient te worden verhoogd. Eerst dient echter nog bezien te worden of er intern kosten kunnen worden bespaard dan wel extern geld van het Rijk kan worden aangetrokken. Vooralsnog is de begroting 2024 van de gemeente Zaanstad € 57.000 opgenomen, terwijl er nu ruim € 95.000 wordt gevraagd. Indien er eventueel toch een verhoging van de bijdrage nodig is vanaf 2024 zal u dit begin volgend jaar bij de Voorjaarnota 2024-2028 worden voorgelegd.
Risico’s en beheersmaatregelen
Financieel gezien zijn er geen risico’s op dit moment. Wel is het de verwachting dat de algemene reserve in 2023 sterk zal afnemen als gevolg van de toename van de kosten van het Programmasecretariaat (kosten voor detachering en inhuur). Dit zorgt ervoor dat de financiële positie er niet beter op wordt. Door structureel de bijdragen vanaf 2024 van de partners te verhogen kan worden voorkomen dat de algemene reserve verder afneemt.
middel - Privaatrechtelijk
Vereniging Bedrijvenpark HoogTij
(Bedragen x €1.000)Vereniging Bedrijvenpark HoogTijRechtsvorm:Vereniging
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:HaarlemToezichtsregime:laagOpenbaar belangBevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen op bedrijventerrein HoogTij in Westzaan.
Bestuurlijk belangEr participeert niemand van het college in het bestuur van de vereniging. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 4 leden.
De gemeente wordt als grondeigenaar en ontwikkelaar in de ledenvergadering vertegenwoordigd door een medewerker van de gemeente Zaanstad die is benoemd.
Stemverhouding: <1%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Zaanstad is van oudsher als grondeigenaar/ontwikkelaar lid van Vereniging Bedrijvenpark HoogTij (VBH). KG Parkmanagement geeft in opdracht van de gemeente (in de rol als eigenaar van openbare ruimte en ontwikkelaar van nog niet nog niet uitgegeven kavels) en de leden van de VBH (alle bedrijven op HoogTij) invulling aan het parkmanagement. De vereniging is verantwoordelijk voor een blijvende kwaliteit van de openbare ruimte en samenwerking op het terrein. Dit is van cruciaal belang voor een goed vestigingsklimaat, nu en in de toekomst. De vereniging is daarnaast het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers op HoogTij en behartigt de collectieve belangen. Zaanstad heeft zich ingespannen en zal zich blijven inzetten om, samen met de grondeigenaren en ondernemers, de kwaliteit van het bedrijventerrein te behouden en te versterken. De rol van Zaanstad in de vereniging is afnemend, gezien de ontwikkeling dat steeds meer grond wordt uitgegeven. Uiteindelijk zal Zaanstad alleen als eigenaar van de openbare ruimte een opdrachtgeversrelatie houden met de parkmanagementorganisatie.
Risicoprofiel
Het risico voor de gemeente bij de VBH is laag. Zaanstad is lid van de vereniging en betaalt de werkelijke kosten voor het beheer en onderhoud van nog niet uitgegeven kavels en de openbare ruimte op HoogTij. De organisatiegraad op HoogTij is hoog, alle bedrijven zijn lid van de vereniging. Het bestuur van de vereniging staat in samenhang met KG Parkmanagement in nauw contact met de bedrijven/leden, behartigt de belangen van de leden en voert structureel overleg met de gemeente over ontwikkelingen op HoogTij.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
Het jaar 2022 is afgesloten met een positief saldo van € 13.646,-. De vereniging is financieel zeer gezond. Teneinde niet vennootschapsbelastingplichtig te worden is er de afgelopen jaren sprake geweest van een korting op de lidmaatschapsgelden.
Begroting 2024
De begroting voor 2024 wordt eind 2023 besproken/vastgesteld in de ALV van de VBH. Hierbij zijn geen bijzonderheden te verwachten.
Risico’s en beheersmaatregelen
Het risico voor de gemeente is laag, aangezien de bijdrage van de gemeente aan de VBH is gebaseerd op de werkelijke onderhoudskosten voor het beheer van nog niet uitgegeven bedrijfskavels en de openbare ruimte. Over de hiermee gepaard gaande kosten vindt structureel overleg plaats tussen de vereniging en de gemeente.
laag - Privaatrechtelijk
Textiles2Textiles B.V.
(Bedragen x €1.000)Textiles2Textiles B.V.Rechtsvorm:Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:29 januari 2020Vestigingsplaats:WormerveerToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een circulaire verwerking van textiel afval. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing. Het doel is textiel afval verwerken tot grondstof voor de kledingindustrie.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is houder van 33 1/3% van de aandelen. Wethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 33,33%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Begin dit jaar is, na lange vertraging, de trimclean machine geleverd, waardoor T2T hun primaire productie activiteit (het opschonen van afgedankt textiel tot “clippings”: kleine stukjes textiel vrij van knopen, ritsen en andere vervuiling) daadwerkelijk kan uitvoeren en contracten kan sluiten met de markt. Er is al een afnemer in België die de volgende stap in de keten uitvoert: het vervezelen van de clippings, waarna er weer nieuw garen kan worden gesponnen. Ook wordt voor deze stap de samenwerking dichterbij gezocht: met Bright Fiber BV in Amsterdam. Dit bedrijf moet eind van het jaar operationeel zijn. Een positieve externe ontwikkeling is de wetgeving omtrent de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) textiel. Hiermee worden textielproducenten (financieel) verantwoordelijk gehouden voor het textiel dat zij op de markt brengen. Dat producenten zich verantwoordelijk gaan voelen, merkt het T2T bestuur in de vorm van meer interesse vanuit de markt.
De RvC constateert dat er veel potentie zit in de onderneming, maar dat het bestuur zich de komende maanden sterk moet gaan concentreren op het sluiten van contracten met afnemers om de continuïteit van de onderneming te waarborgen. Vervolg innovatie en nieuwe projecten waar geen financiële vergoeding tegenover staat, zullen moeten wachten.
Op 21 juli 2023 is een AvA geweest, het belangrijkste agendapunt betrof het verlenen van uitstel voor opmaken van de jaarrekening. Wethouder Onclin heeft een stemverklaring voorgelezen.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
De jaarrekening over 2022 is nog niet beschikbaar.
Risicoprofiel
Het financieel belang is beperkt. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 0,2 mln., waarvan € 0,05 mln. via een eerder verstrekte subsidie. Voor de deelneming is een voorziening van € 0,2 mln. gevormd. Daarnaast heeft Zaanstad een lening verstrekt ter grootte van € 0,2 mln., voor deze lening is een voorziening opgenomen van € 0,2 mln.
De maatschappelijke betrokkenheid is beperkt: de activiteiten van Textiles2Textiles B.V. richten zich op het verwerken van textiel afval van inwoners. De gemeente participeert in Textiles2Textiles B.V. vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico’s
Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt in de oplevering en het in bedrijf nemen van de machines, heeft dit tot gevolg dat:
- Sprake is van steeds verder oplopende vertraging in de business case met daaraan gekoppeld financiële consequenties.
- Toeleveranciers / inkopers eindproduct vinden via andere kanalen (afname interesse uit de markt).
- Concurrentie ontwikkelingen.
Beheersmaatregelen
- Actief in gesprek blijven met de bestuurders.
- Samen met andere gemeenten optrekken in de MRA, opgave duurzaamheid en circulaire economie.
- Deelname aan de Denim Deal door Zaanstad.
- Actieve deelname door ZNSTD in verschillende gremia om te kunnen anticiperen / invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkelingen rondom circulaire textiel.
- Annotaties B&W AvA Textiles2Textiles.
- Herijking van de business case.
middel - Privaatrechtelijk
RON Achtersluispolder I B.V.
(Bedragen x €1.000)RON Achtersluispolder I B.V.Rechtsvorm:Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:20 december 2005Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe RON Achtersluispolder I is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen in de Achtersluispolder.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is houder van 33 1/3% van de aandelen. Wethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Slegers.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Aandelenkapitaal € 18.000
Stemverhouding: 33,33%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Bij de ontmanteling van de RON NV is de gemeente, op verzoek van de gemeenteraad, aandeelhouder geworden van Achtersluispolder I BV (een dochter van RON NV) om zeggenschap te houden over het Houtcentrum. De gemeente is 33 1/3 % aandeelhouder van RON Achtersluispolder 1 B.V. en het Havenbedrijf Amsterdam aandeelhouder van de overige 66 2/3% aandelen. Op de korte en middellange termijn wordt het Houtcentrum verhuurd aan verschillende bedrijven en het COA voor de opvang van asielzoekers.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
Het jaar 2022 is afgesloten met een positief saldo van € 263.657.De bestemming van dit resultaat is door het toe te voegen aan de overige reserves die hierna € 963.315 bedragen.
De bezitting bestaat uit de deelneming (50,3%) in het Houtcentrum BV € 1.141.974, welke gebaseerd is op de nettovermogenswaarde en de per 1 januari overgenomen lening u/g Houtcentrum BV voor € 746.515. Wat een belangrijke verklaring is waardoor het balanstotaal is toegenomen tot een bedrag van € 1.914.626.
Tegenover de lening u/g Houtcentrum BV staat dat de schulden aan de groepsmaatschappijen, in de vorm van een rekening-courant met gemeente Zaanstad en een rekening-courant met Hallum BV, zijn toegenomen.
Het Houtcentrum BV heeft een eigen vermogen van € 4.180.607 op een balanstotaal van € 9.343.712.
De financiële positie is goed te noemen.
Begroting 2024
De RON Achtersluispolder 1 BV heeft geen begroting. RON Achtersluispolder 1 BV behoudt de deelneming in het Houtscentrum BV. Verder zijn er geen activiteiten gepland.
Risico’s en beheersmaatregelen
Het financiële risico bestaat uit het bedrag van € 0,2 mln., zijnde 33,33% van onze deelneming in het aandelenkapitaal van RON Achtersluispolder 1 BV, welke gewaardeerd is tegen de verkrijgingsprijs. En de uitgegeven geldlening € 0,3 mln. welke is opgenomen tegen de nominale waarde. Beheersmaatregel bestaat uit het jaarlijks beoordelen van de jaarrekening van RON Achtersluispolder. Gelet op de financiële positie van RON Achtersluispolder 1 BV is er geen aanleiding om een voorziening op te nemen omdat het eigenvermogen (circa € 1 mln.) en ons aandeel hierin (33,33%) hoger is dan de verkrijgingsprijs.
RON Achtersluispolder 1 BV betreft een beheermaatschappij welke aandelen houdt in Houtcentrum BV (belang 50,3%). De waardering Houtcentrum BV heeft dus invloed op het risicoprofiel/ waardering van ons belang in RON Achtersluispolder 1 BV.
middel