Product 6.3 Brede integrale aanpak ondermijning
Met name de aanpak van ondermijnende criminaliteit is een belangrijk speerpunt voor Zaanstad. De gemeente zet een stevige aanpak neer tegenover ondermijning en georganiseerd criminaliteit. We werken samen met de bewoners en ondernemers aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van diverse vormen van ondermijnende criminaliteit. De gemeente Zaanstad heeft verder Bibob-beleid vastgesteld om te voorkomen dat we onbewust criminelen faciliteren. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mensenhandel | 7 | 7 | 4 | 5 | 4 | 3 | Data.politie.nl |
Beëindigen onrechtmatige uitkeringen | 209 | 209 | 87 | 133 | 175 | 185 | Gemeentelijke registratie |
Sluiten drugspanden | 29 | 29 | 27 | 19 | 22 | 25 | Gemeentelijke registratie |
Subjectieve ervaring van ondermijning * | nb | nb | nb | nb | nb | nb | Veiligheidsmonitor |
Meld misdaad anoniem | 174 | 174 | 232 | 231 | 235 | 250 | Meld misdaad anoniem |
Toelichting
* De indicator subjectieve ervaring van ondermijning is voor het eerst in 2021 ingevoerd.
** De Veiligheidsmonitor wordt eens per twee jaar opgemaakt.
Mensenhandel: Het aantal incidenten van mensenhandel dat de politie registreert.
Beëindigen onrechtmatige uitkeringen: Het aantal beëindigde uitkeringen waar een persoon geen recht op had.
Sluiting drugspanden: Het aantal gesloten panden als gevolg van drugshandel of andere druggerelateerde activiteiten.
Subjectieve ervaring van ondermijning: Het aantal door Zaankanters aangegeven en in de veiligheidsmonitor ervaren signalen van ondermijning in de buurt.
Meld Misdaad Anoniem: Meld Misdaad Anoniem (MMA). MMA is een onafhankelijk meldpunt, waar anoniem informatie geven kan worden over criminaliteit en misdaad. De anonimiteit van de melder staat hierbij altijd centraal. Bij MMA kunnen meldingen gedaan worden over bijvoorbeeld moord, mishandeling, overvallen, drugs, brandstichting, wapen- of mensenhandel, uitkeringsfraude en milieucriminaliteit. Informatie van inwoners en ondernemers kan nuttige informatie verschaffen die helpt in de aanpak van ondermijnende criminaliteit.
Speerpunten 2024
Zaanstad wil weerbaar zijn tegen criminele inmenging. Dat betekent een veilige en weerbare stad met voldoende ruimte voor iedereen om te wonen, te recreëren en te ondernemen. Als onderdeel van een breed kader van ketenpartners vervult Zaanstad een belangrijke rol in het creëren van een veilige stad.
Wij willen niet dat criminelen grip en invloed krijgen op de bewoners en ondernemers in Zaanstad. Wijken en buurten moeten veilig en leefbaar zijn. Jongeren moeten niet verleid worden door crimineel geld. Het is onaanvaardbaar dat volwassenen en jongeren slachtoffer worden van uitbuiting, waarmee wordt bedoeld criminele uitbuiting, seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting. Deze illegaal verkregen winsten zetten criminelen in om hun netwerk en criminele activiteiten weer verder te versterken. Daarom wordt ingezet op de volgende speerpunten:
- Weerbare jeugd;
- Drugsproductie en –logistiek;
- Mensenhandel.
1. Weerbare jeugd
Op individueel niveau wordt er aan de weerbaarheid van jeugd gewerkt middels de Aanpak Risicojongeren, die onderdeel is van Back on Track. Dit betreft een breed preventief programma tegen ondermijnende criminaliteit met aandachtsgebieden Zaanstad-Noord (Assendelft) en Zaanstad-Oost (Poelenburg Peldersveld). Voor jongeren tot en met 23 jaar die in de criminaliteit terechtkomen, geldt de 075-aanpak. Deze wordt met de partners uit het netwerk Zorg- en Veiligheidshuis vormgegeven. Jongeren en hun gezinnen krijgen hulp om bijvoorbeeld (weer) deel te nemen aan school, stage, bijbaan, werk, sport en sociale activiteiten. Tegelijkertijd werken professionals aan het stoppen van problematisch gedrag zoals spijbelen, geluidsoverlast en troep veroorzaken op straat, gebruik van drugs en/of het verhandelen ervan en/of het verheerlijken en gebruiken van geweld (bijvoorbeeld wapenbezit). Deze werkwijze sluit aan bij de bredere (preventieve) aanpakken jeugd die in Zaanstad lopen zoals beschreven onder 6.2..
2. Drugsproductie en -logistiek
Bedrijventerreinen
Door het vaak gesloten karakter van bedrijventerreinen en de beperkte (sociale) controle kunnen bedrijventerreinen een aantrekkelijk gebied zijn voor criminele activiteiten. Naast drugslabs komen we ook hennepkwekerijen, illegale- of gestolen goederen en illegale bewoning tegen op bedrijventerreinen. Dit heeft een negatieve invloed op de fysieke en sociale kwaliteit van het gebied en verstoort het ondernemersklimaat.
Samen met de veiligheidspartners werken wij ook in 2024 aan een integer en gezond ondernemersklimaat op bedrijventerreinen. Dit doen we door ondermijnende criminaliteit en/of misstanden op bedrijventerreinen in beeld te brengen en door het vergroten van bewustwording.
Noordzeekanaalgebied
Het Noordzeekanaalgebied (NZKG) is kwetsbaar voor (drugs)criminaliteit vanwege de ligging, infrastructuur en logistieke mogelijkheden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid stelt sinds 2022 geld beschikbaar voor de aanpak van drugscriminaliteit op logistieke knooppunten, de ‘mainports’. Het NZKG is in dit kader aangewezen als mainport. Het Programma NZKG, waaraan Zaanstad deelneemt, richt zich in 2024 op het verder versterken van de weerbaarheid van publiek/private ondernemingen tegen ondermijnende activiteiten in het NZKG.
3. Mensenhandel
Onder mensenhandel verstaan we verschillende vormen van uitbuiting, zoals seksuele uitbuiting, criminele uitbuiting en arbeidsuitbuiting. Om dit aan te pakken werken wij met partners (Zorg- en Veiligheidshuis, Politie, Openbaar Ministerie, RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), Noord Holland Samen Veilig en de Nederlandse Arbeidsinspectie) samen om de aanpak van mensenhandel te versterken. Niet alleen in repressieve zin, maar ook in preventieve zin. Onder meer door het vergroten van de informatiepositie, het vergroten van bewustzijn en het herkennen van signalen.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beïnvloedbare kosten.
Beperkt beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beperkt beïnvloedbare kosten.
Niet beïnvloedbaar
Er is geen sprake van niet beïnvloedbare kosten.
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beïnvloedbare kosten op middellange termijn.