Product 6.1 Samen werken aan een veilige stad
Samen met onze partners werken we aan een veilig Zaanstad, waarbij nadrukkelijk aandacht is voor preventie. We stellen grenzen en bieden perspectief aan jongeren die dreigen af te glijden; onder meer door onderwijs, opleiding, matching, maar ook de inrichting en de programmering van de openbare ruimte. We zorgen voor een leefomgeving die schoon, heel en veilig is en zorgen voor een veilig werk-, ondernemers- en bijvoorbeeld ook sportklimaat. We gaan overlast tegen, maar juist ook ernstiger en minder zichtbare vormen van criminaliteit: van cybercrime en polarisatie tot huiselijk geweld en intimidatie. Criminaliteit rond specifiek het wonen (criminele netwerken, opkoop en opsplitsing, pandjesbazen) agenderen we sterker en pakken we even vroegtijdig en gericht als in samenhang en samenwerking aan. Als gemeente opereren we nooit alleen ten aanzien van veiligheidsthema’s. Zo trekken we binnen de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland gezamenlijk op rondom crisisbeheersing en rampenbestrijding. Onder andere tijdens crises zoals de coronacrisis en Oekraïense vluchtelingencrisis geven we samen met de VRZW invulling aan de uitdagingen die rondom bevolkingszorg op onze gemeente afkomen. Als gemeente staan we verder in nauw contact met onze andere veiligheidspartners zoals de politie, het Openbaar Ministerie, het Veiligheidshuis, Noord-Holland Samen Veilig, het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum, de Omgevingsdienst en onze buurgemeenten. Er is extra aandacht voor verdere verstedelijking, inclusief de druk op de openbare ruimte en voorzieningen, en de bijdrage van het Interventieteam in het aanstaande pact Zaandam Oost. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Veiligheidsindex Zaanstad | nb | nb | nb | nb | nb | nb | Veiligheidsindex: Politiecijfers en Veiligheidsmonitor |
Verschillen tussen wijken worden verkleind (bandbreedte hoogste – laagste score index)* | nb | nb | nb | nb | nb | nb | Veiligheidsindex: Politiecijfers en Veiligheidsmonitor |
Functioneren politie in uw buurt (% neutraal, tevreden en zeer tevreden) | 90,4% | nb | 87,3% | nb | 90% | 90% | Veiligheidsmonitor |
Leefbaarheidscijfer (rapportcijfer) | 7,3 | nb | 7,3 | nb | 7,5 | 8,0 | Veiligheidsmonitor |
Brand, brandweer ter plaatse (Zaanstreek Waterland) | 1.100 | 1.100 | 673 | 630 | 610 | 600 | Instituut Fysieke Veiligheid (t/m 2019 CBS) |
Hulpverlening door brandweer, ter plaatse | 1.660 | 1.660 | 1.448 | 1.405 | 1.390 | 1.375 | Instituut Fysieke Veiligheid (t/m 2019 CBS) |
Toelichting
De veiligheidsindex is een maat voor de veiligheid in een wijk/gebied en geeft een ‘overall veiligheidscijfer’. De index is in 2022 voor alle Zaanse wijken ontwikkeld. Aan de basis liggen objectieve gegevens (politiecijfers geregistreerde misdrijven en meldingen overlast) en subjectieve gegevens (enquête Veiligheidsmonitor). De index wordt berekend aan de hand van gewogen scores per thema (bijv. geweld, inbraak, overlast). Sommige misdrijven hebben een grotere impact en tellen daarom zwaarder: hoe hoger de impact op mens of maatschappij, hoe zwaarder (hoger) de weegfactor.
De veiligheidsindex is in eerste instantie een instrument om per wijk de aandachtspunten in beeld te krijgen. Het volgen van de ontwikkeling op Zaanstad-niveau moet nog verder ontwikkeld worden.
Voor een impressie van de eerste versie van de (objectieve) veiligheidsindex: Veiligheidsindex - Zaandam Zuid (incijfers.nl)
** Veiligheidsmonitor wordt eens per twee jaar opgemaakt.
*** Dit cijfer is één categorie welke de drie categorieën neutraal, tevreden en zeer tevreden bevat.
Speerpunten 2024
Ramp en crisisbeheersing
De kerntaak van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is het voorkomen en bestrijden van rampen en crises. Maar ontwikkelingen in de maatschappij en ook mondiale thema’s zoals klimaatverandering, de energietransitie en de digitalisering van de samenleving, eisen een bredere blik die vraagt om verdergaande samenwerking met partijen en hervorming van de VRZW. Eén van de aandachtspunten daarbij is de vrijwillige brandweer. Prioriteiten voor de veiligheidsregio in 2024 zijn: Omgevingswet en de bezuinigingstaakstelling, Wet open overheid, Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en de positie van vrijwilligers, evaluatie Wet veiligheidsregio’s, Knooppunt Coördinatie Regio-Rijk (KCR 2), informatievoorziening, landelijk project verzekeringen, hybride werken, duurzaamheid en versterken communicatie.
Noord-Holland Samen Veilig
Criminaliteit stopt niet bij gemeentegrenzen en veiligheidsopgaven kunnen complex, divers en veranderlijk zijn. Samenwerking is dan ook een effectieve manier om lokale problemen samen met politie, OM (Openbaar Ministerie) en andere partners in een regionaal contact te bekijken en aan te pakken. Het samenwerkingsverband Noord-Holland Samen Veilig (NH-SV) is een samenwerkingsverband van 32 gemeenten, politie en het Openbaar Ministerie binnen de eenheid Noord-Holland. NH-SV richt zich onder andere op gemeentegrens overstijgende problematiek als cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, radicalisering en ondermijning. Zaanstad is aangesloten bij het NH-SV netwerk en stemt haar eigen veiligheidsaanpak via dit platform af met de buurgemeenten. Voor de periode vanaf 2023 ontvangt het NH-SV (rijks)subsidies voor de uitvoering van projecten ter ondersteuning van gemeenten. In samenspraak met het NH-SV kijken we waar behoefte aan is en hoe deze regionale projecten kunnen bijdragen aan de uitdagingen van Zaanstad.
Investeren in leefbaarheid
Zaanstad wil inwoners, ondernemers en bezoekers een veilige en daarmee leefbare omgeving bieden. In de keten van ontwerp(principes) tot uitvoering en handhaving werken we nauw samen. We hebben een verbindende rol in diverse beeld- en meningsvorming en benadrukken de betrokkenheid van bewoners bij de eigen veilige en leefbare leefomgeving. Door te renoveren en reconstrueren in de openbare ruimte, zorgen we voor een leefomgeving die schoon, heel en veilig is. Ook dragen we zorg voor een veilig werk-, ondernemers- en bijvoorbeeld ook sportklimaat. We gaan overlast tegen, maar juist ook ernstiger en minder zichtbare vormen van criminaliteit: van cybercrime en polarisatie tot huiselijk geweld en intimidatie. Criminaliteit rond specifiek het wonen, agenderen we sterker en pakken we even vroegtijdig en gericht als in samenhang en samenwerking aan. We willen verloedering of vervuiling, overtredingen, onbegrepen, verward gedrag en/of overlast en criminaliteit zoveel mogelijk beperken.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
In dit programma zijn geen direct beïnvloedbare kosten.
Beperkt beïnvloedbaar
Deze kosten betreffen de bijdrage aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (16,5 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor rente en afschrijving (€ 0,1 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft de personeelskosten (€ 0,7 mln).