Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Samen werken aan Zaanstad
![]() | ||||
(Bedragen x €1.000) | ||||
Rekenkamer Metropool Amsterdam | ||||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan | Oprichtings-/publicatiedatum: | 20 augustus 2015 | |
Vestigingsplaats: | Amsterdam | Toezichtsregime: | laag | |
Openbaar belang Deze regeling is aangegaan om gezamenlijk een rekenkamer in te stellen. Dit is wettelijk verplicht. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan. | ||||
Bestuurlijk belang De rekenkamer heeft één lid. Dit lid is tevens directeur. De raden benoemen het lid van de rekenkamer op voordracht van een afvaardiging van de raden door een gelijkluidend besluit. Geen afvaardiging van een collegelid in deze regeling. | ||||
Stemverhouding: nvt | ||||
Actualiteiten en risico's Ontwikkelingen In de gemeenschappelijke regeling is vastgelegd dat de gemeenteraden eens in de zes jaar de gemeentelijke bijdragen aan de rekenkamer zullen vastleggen.a De laatste zesjaarsperiode liep eind 2021 af. Vanwege het aantreden van de nieuwe bestuurder/ directeur van de RMA per 1 maart 2022, heeft het presidium van Amsterdam, in overleg met betrokken raadsleden uit Zaanstad, besloten de gemeentelijke bijdragen voorlopig voort te zetten op basis van de afspraak die tot eind 2021 gold. Een afspraak over de bijdragen voor een nieuwe zesjaarsperiode zal worden gemaakt nadat de rekenkamer een toekomstvisie voor de RMA met een zesjarenbegroting heeft opgesteld.b Bij de ontwerpbegroting is een notitie gevoegd waarin de beleidsvisie en de gevraagde zesjarenbegroting is opgenomen. In deze notitie wordt aan beide gemeenteraden voorgesteld om de bijdrageregeling uit de periode 2016-2021 te continueren voor de periode 2023- 2028. De Beleidsvisie is terug te vinden via de link https://www.rekenkamer.amsterdam.nl/content/uploads/2023/08/Beleidsvisie-RMA-2023-2028-def.pdf Financiële positie Jaarrekening 2021 De jaarrekening 2021 heeft een positief resultaat van € 62.251, het resultaat is als volgt bestemd:
RMA houdt een algemene reserve aan van tussen de 10 en 15% van de te ontvangen jaarlijkse bijdragen. Eind 2023 bedraagt de algemene reserve naar verwachting circa € 349.000 of 14,5% van de jaarlijkse bijdragen. Wanneer de algemene reserve boven de 15% uitkomt, wordt in overleg met het Overlegorgaan RMA nagegaan hoe die middelen worden bestemd. Begroting 2023 - 2026 De bijdragen voor 2023 zijn gebaseerd op de afspraak die gold voor de periode 2016-2021. Het saldo van baten en lasten voor 2023 wordt begroot op € 46.770 (negatief). Dit tekort komt door de begrote kapitaallasten voor ICT- en huisvestingsinvesteringen. Door € 46.770 te onttrekken aan de bestemmingsreserves, ontstaat er een sluitende begroting. Zienswijze De raad van Zaanstad heeft een positieve zienswijze afgegeven en de begroting is ongwijzigd vastgesteld door het bestuur van de RMA. |
![]() | ||||
(Bedragen x €1.000) | ||||
Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam | ||||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan | Oprichtings-/publicatiedatum: | 7 februari 2017 | |
Vestigingsplaats: | Amsterdam | Toezichtsregime: | middel | |
Openbaar belang Deze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan. | ||||
Bestuurlijk belang De gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden. | ||||
Stemverhouding: nvt | ||||
Actualiteiten en risico's Ontwikkelingen Aan het einde van ieder jaar verschijnt de Ombudsagenda. De Ombudsagenda 2023 bevat vijf actiepunten waar naast de gebruikelijke klachtbehandeling in het komende jaar extra aandacht aan wil besteden. Zo wil de ombudsman zichtbaarder zijn voor mensen die hem nu nog niet weten te vinden. Om die reden zal hij regelmatig met zijn Ombulance op verschillende locaties binnen de metropoolregio te vinden zijn om signalen van bewoners en ondernemers op te pakken. Ook zal zijn bureau gebiedsgerichter te werk gaan. De volgende onderwerpen vindt de ombudsman belangrijk: armoede, schuldhulpverlening, overlast, marktondernemers en de omgang met demonstraties. De steeds nijpender wordende dakloosheid is ook een onderwerp waar de gemeente volgens de ombudsman niet langer omheen kan. Hij wil stimuleren dat gemeenten meer creativiteit en oplossingsgerichtheid inzetten bij de aanpak van dit probleem. De ombudsman vindt de ontwikkeling van een hoogwaardige eigen klachtbehandeling en het leren van klachten bij de gemeenten belangrijk. De ombudsman wil komende jaren stimuleren dat bij de voorbereiding van nieuw beleid in een vroeg stadium wordt nagedacht over het burgerperspectief van toekomstige generaties. Belangrijke onderwerpen daarbij zijn klimaatverandering en digitalisering. Financiële positie Jaarrekening 2021 2022 is afgesloten met een positief resultaat van € 19.829. Dit saldo is als volgt bestemd:
In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling is vastgelegd dat bij een positief exploitatieresultaat over een begrotingsjaar dit resultaat in het volgende begrotingsjaar aan de begrotingspost algemene reserve wordt toegevoegd. Begroting 2024 De Ombudsman heeft de begroting 2024 vastgesteld op een lastentotaal van € 2.820.860. Het lastentotaal van de begroting 2023 na eerste wijziging is vastgesteld op € 2.842.700. Sinds 2014 voorziet de GROMA in de mogelijkheid een positief resultaat toe te voegen aan de algemene reserve om een buffer op te bouwen van 10% van de totale bijdragen van alle deelnemer. Indien er sprake is van een overschrijding van de begroting dient deze reserve als eerste aangesproken te worden. De verwachting is dat in 2023 de algemene reserve niet aangesproken hoeft te worden omdat inkomsten en uitgaven in balans zijn. Zienswijze Op grond van artikel 13 van de GROMA stelt de Ombudsman zelf jaarlijks de begroting voor het volgende kalenderjaar vast. Op basis van werkafspraken met deelnemers wordt de begroting niet voor zienswijze aangeboden. Risico's en beheersmaatregelen De financiële risico’s voor de Ombudsman zijn vooralsnog beperkt. Het belangrijkste risico is langdurige ziekte van personeel. Om dat risico af te dekken is de afspraak gemaakt met gemeente Amsterdam dat de kosten voor personeel dat langdurig ziek is, niet meer volledig (maximaal voor de duur van 6 maanden) ten laste komen van het budget van de Ombudsman. De daarna beschikbaar komende middelen kan de Ombudsman dan inzetten voor vervangende personele capaciteit. De prijspeilstijgingen en inflatie in 2024 een vormen een belangrijk risico. |
![]() | ||||
(Bedragen x €1.000) | ||||
Metropoolregio Amsterdam | ||||
Rechtsvorm: | De MRA is geen juridische entiteit en heeft geen mogelijkheden om bindende besluiten te nemen. Het is een netwerk waarin wordt samengewerkt met provincies, gemeenten en de VRA. In de Samenwerkingsafspraken 2021 staat hoe de deelnemers met elkaar samenwerken. | Oprichtings-/publicatiedatum: | 01-01-2007 | |
Vestigingsplaats: | Amsterdam | Toezichtsregime: | middel | |
Openbaar belang Het gezamenlijk werken aan onderwerpen die de grenzen van de gemeenten overstijgen. Bijvoorbeeld duurzaamheid, economie, mobiliteit en ruimtelijke vraagstukken, maar ook vanuit een sociaal maatschappelijke invalshoek. | ||||
Bestuurlijk belang Metropool Regio Amsterdam (MRA) kent geen bestuurlijke vertegenwoordiging. Er is in juridische zin geen bestuurlijk belang. Er kunnen binnen de MRA geen bindende besluiten worden genomen, dit is aan de gemeenteraden van de individuele deelnemers. Er is een informeel bestuurdersnetwerk. | ||||
Stemverhouding: nvt | ||||
Actualiteiten en risico's Ontwikkelingen Op basis van de MRA agenda 2020-2024 wordt gewerkt langs een aantal opdrachten:
In 2023 is er een meerjarenbegroting voor de resterende looptijd van de huidige MRA Agenda vastgesteld. Daarbij is de inwonerbijdrage per jaar tot en met 2024 vastgesteld. Voor 2022 bedraagt de bijdrage per inwoner € 1,56, voor 2023 € 1,59 en voor 2024 € 1,62. In 2023 en 2024 wordt de nieuwe MRA Agenda vormgegeven. Hiervoor leveren in 2023 de deelnemende partijen, maar ook de verschillende platforms en portefeuillehouder overleggen input. De deelregio’s doen dat via een propositie. In 2024 gaat de concept-agenda voor twee ronden van wensen en bedenkingen langs de MRA deelnemers alvorens de definitieve versie wordt vastgesteld in de raden en Staten. Bij de MRA Agenda wordt een meerjarenbegroting voor dezelfde periode opgesteld. Jaarlijks verzendt de MRA een Termijnagenda en Voortgangsnota aan de MRA-deelnemers. Hierin staan respectievelijk de plannen voor het komende jaar en de resultaten van het afgelopen jaar. Governance In de MRA Samenwerkings-afspraken is omschreven hoe de samenwerking is vormgegeven. De MRA bestaat uit 30 gemeentes, 2 provincies en de Vervoerregio Amsterdam (VRA). De deelnemende gemeenten werken vanuit zeven deelregio’s. Uitgangspunt hiervoor is de huidige geografische indeling: Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zuid-Kennemerland, IJmond, Zaanstreek-Waterland, Gooi en Vechtstreek, Almere-Lelystad. Iedere deelregio is met minimaal één afgevaardigde vertegenwoordigd in het Bestuur, de bestuurlijke platforms en de portefeuillehoudersoverleggen. In de Algemene Vergadering is iedere deelnemer vertegenwoordigd. (1) Algemene Vergadering
(2) Bestuur
(3) Bestuurlijke platforms.
(4) Raadtafel
(5) Directie
Deelnemers MRA:
Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort.
Noord-Holland, Flevoland
|
Er zijn geen resultaten gevonden.