Product 4.2 Jeugdhulp
Jeugdigen groeien gezond en veilig op, liefst thuis, in hun eigen omgeving. Waar nodig bieden we hulp en ondersteuning. Met inwoners, ervaringsdeskundigen en professionals zetten we in op een kansrijke startpositie in het leven. Dat vraagt om een goede samenwerking met alle partners die daar een bijdrage aan kunnen leveren. Wij streven naar gelijke kansen voor alle jeugdigen. Daarom spannen we ons extra in voor de wijken en gezinnen die ondersteuning of jeugdhulp het meest nodig hebben. We bouwen met elkaar een toegankelijk en houdbaar jeugdhulpstelsel, gericht op het voorkomen en/of zo klein mogelijk houden van problemen. Hierbij gaan we uit van de transformatiedoelen (Preventie; Versterken opvoedkundig klimaat; Eén gezin, één plan, één regisseur; Juiste hulp op maat; Meer ruimte professional). |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Jeugdigen dat ondersteund wordt door Jeugdteam | 9,3% | 11,5% | 12,2% | 12,4% | 13% | 14% | Gemeentelijke registratie |
% Jeugdigen met specialistische jeugdhulp | 8,4% | 10,5% | 11,3% | 11,6% | 11,5% | 11% | Gemeentelijke registratie |
Toelichting
Het streven is om het jeugdteam steeds meer zelf te laten doen (begeleiding en hulp bieden) en minder kinderen naar specialistische jeugdhulp te verwijzen. De streefwaarden voor het % jeugdigen met specialistische jeugdhulp voor 2026 is daarom lager en de streefwaarde voor % jeugdigen dat ondersteund wordt door het jeugdteam is hoger. Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd is het normaliseren en het terugdringen van het gebruik van jeugdhulp een belangrijk thema. Alles wat we inzetten (qua beleid, projecten, etc.) is erop gericht dat minder kinderen gebruik hoeven te maken van specialistische jeugdhulp. Daarbij geldt ook dat er een financiële taakstelling is.
Speerpunten 2024
Hervormingsagenda Jeugd
Het belangrijkste speerpunt voor de komende jaren is de in 2023 vastgestelde Hervormingsagenda Jeugd. Om de doelen uit de landelijke Hervormingsagenda te halen, zijn 10 opgaven omschreven. Het vraagt veel van gemeenten, aanbieders, lokale teams en professionals om vorm te geven aan deze 10 actielijnen. Afgelopen jaren zijn diverse maatregelen ontwikkeld om de kostenstijging terug te dringen en de hulp en ondersteuning aan jongeren te verbeteren. Tussen de actielijnen van de Hervormingsagenda en de maatregelen die we al in gang hebben gezet, zit inhoudelijke samenhang. Bij een aantal actielijnen zijn ook dezelfde partners betrokken waar we mee samenwerken. Om tot een logisch programma te komen, kiezen we ervoor om de Zaanse aanpak in te delen in drie programmalijnen:
- Versterken van het gewone leven van jeugdige en gezinnen. Binnen deze programmalijn richten we ons op het voorveld. We willen het voorveld samen met de partners passender maken en aan laten sluiten bij de behoefte van de inwoner. Daarnaast gaan we in 2024 met partners in de stad het maatschappelijke debat voeren over de grenzen van de jeugdhulp.
- Versterken lokale teams. In 2024 willen we een nauwere samenwerking ontwikkelen tussen Jeugdteam, Sociale Wijkteams en Centrum Jong (zie ook gezinsgerichte aanpak).
- Specialistische jeugdhulp. We voeren een analyse uit betreffende de inkoopvarianten specialistische jeugdhulp (denk aan taakgericht, resultaatgericht of outputgericht), rekening houdend met het verminderen van administratieve lasten.
Gezinsgerichte aanpak
Dit onderdeel heeft raakvlakken met de programmalijn stevige lokale teams van de Hervormingsagenda. Het gaat hierbij om twee onderdelen, namelijk:
- De gezinsaanpak. De Sociale Wijkteams, Centrum Jong en het Jeugdteam intensiveren hun samenwerking rondom gezinnen met complexe problematiek.
- Proeftuin toekomstscenario. Twee wijken in Zaanstad nemen deel aan de proeftuin waarbinnen een nieuwe integrale manier van samenwerking met de partners wordt ontwikkeld (o.a. met Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en Gecertificeerde instellingen).
Koppelkansen
- Jeugd heeft een koppelkans met onderwijs om het normale leven van kinderen en jongeren te versterken. Dit wordt ook in de Hervormingsagenda aangegeven. Het onderwijs is een onmisbare stakeholder. We werken samen met het onderwijs, onder andere aan het versterken van de ondersteuningsstructuren op scholen.
- We werken daarnaast samen met andere opgaven aan het Pact Zaandam Oost. Jeugd is hierin een belangrijke pijler en gaat over het vergroten van kansengelijkheid. Binnen het Pact zetten we in op stevig en passend preventief aanbod, het versterken van Kansrijke Start en een goede samenwerking met onderwijs.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor opvoedondersteuning (€ 0,1 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
De beperkt beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor Specialistische jeugdhulp (€ 55,8 mln), PGB jeugd (€ 2,7 mln), Opvoedondersteuning (€ 3,1 mln), uitvoering jeugdteams (€ 0,2 mln), capaciteit noodzakelijke maatregelen en jeugdbeleid (€ 0,5), en een taakstelling voor MO (€ -0,4 mln).
Niet beïnvloedbaar
De niet beïnvloedbare kosten bestaan uit opvoedondersteuning voor kansrijke start, rente en afschrijvingen (€ 0,1 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft basisbudget jeugdteams ( € 10,9 mln), personeelskosten (€ 5,6 mln) en verder kosten voor huisvesting en ICT van de jeugdteams ( € 0,4 mln), proeftuin kind gezin (€ 0,4 mln) en regionale uitvoeringskosten, opvoedondersteuning en jeugdbeleid (€ 0,4 mln).