Product 3.3 Circulair Zaanstad 2050
Zaanstad wil in 2050 een circulaire stad zijn. Op dit moment is circa 15% van het huidige afval in Zaanstad huishoudelijk afval en 85% bedrijfsmatig. Zonder stappen richting een circulaire economie zal het afval in de stad in 2050 verveelvoudigd zijn. Het vraagt dus om een grote omslag in de manier van produceren en consumeren. We gaan naar meer lokale, gesloten kringlopen waarin grondstoffen en materialen optimaal worden behouden en benut. Daarvoor moeten we kennis en bewustzijn over de circulaire economie vergroten, circulariteit vastleggen in nieuw beleid en de voortgang monitoren. De focus voor Zaanstad ligt op het reduceren en beter scheiden van huishoudelijk afval, bouw en gebiedsontwikkeling en de food- en maakindustrie. De inzet richt zich op het aanjagen en de beleidsontwikkeling op circulariteit in de brede zin, het geven van voorbeelden en het opdoen van ervaringen zoals met de circulaire nieuwbouw van het ZNMC. De uitvoering landt in andere opgaven, zoals bijvoorbeeld de deelname in Textiles2Textiles in de strategische opgave Economie en circulaire bouw bij verstedelijking. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Luchtkwaliteit: fijnstof (PM10) / stikstofdioxide | 18,4/17,6 µg/m3 | 17,5/16,2 µg/m3 | 17,2/14,9 µg/m3 | nnb | 17,0/14,7 µg/m3 | 16,8 / 14,5 µg/m3 | RIVM |
Toelichting
Overall
Door een integrale aanpak van de opgave duurzaamheid zullen er in toenemende mate indicatoren en kerncijfers staan onder de andere opgaven (programma’s). Zoals het aandeel houtbouw bij de opgave Verstedelijking en het aantal duurzame schoolgebouwen (o.b.v. Beng-norm(Bijna Energie Neutraal Gebouw) als kerncijfer bij Kansengelijkheid.
De huidige indicator
Het nieuwe landelijke Uitvoeringsprogramma VANG-HHA 2021-2025 heeft als doel om, in lijn met de Europese Kaderrichtlijn Afvalstoffen, de kwaliteit van de ingezamelde huishoudelijke afvalstromen te verhogen en daarmee de recycling te verbeteren. De kern van het Uitvoeringsprogramma VANG-HHA is om gemeenten te helpen bij het volbrengen van hun taak in de keten om afval goed te scheiden, te voorkomen dat waardevolle grondstoffen worden verbrand en zo een bijdrage te leveren aan een circulaire economie.
De doelstelling van het Zaanse Grondstoffenplan sluit aan bij de landelijke opgave die overheden afgelopen jaren hebben gekregen om toe te werken naar een inzameling van maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar.
Te zien is dat de uitrol van het gemeentelijk Grondstoffenplan (GSP 2017) effect heeft op de afname van het restafval en toename van de gescheiden inzameling van grondstoffen. Echter, het beleidsdoel 100 kg restafval per bewoner in het jaar 2026, wordt met het huidige beleidsniveau niet gehaald. Additioneel beleid is nodig.
Speerpunten 2024
In 2024 wordt de strategische opgave duurzaamheid vastgesteld met een uitvoeringsprogramma t/m 2026.
In nieuwe beleidsontwikkelingen en in de uitvoering wordt waar mogelijk circulariteit meegenomen als onderdeel van de strategische opgave duurzaamheid.
Op basis van de monitoring van goederen en afvalstromen in Zaanstad worden ketengesprekken gestart over relevante grondstofstromen. Hiermee wordt bijgedragen aan kennisdeling en samenwerking in ketens waar kringlopen moeten worden gesloten.
Voor het huishoudelijk afval worden in 2024 de uitgangspunten en doelen van het nieuwe grondstoffenplan uitgewerkt en de voorbereidingen getroffen voor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met een afvalinzamelaar (2027).
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beïnvloedbare kosten.
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft extra aandacht huihoudelijke afvalstoffen in Pact Poelenburg (€ 0,2 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft de kosten voor afvalstoffen (€ 19,5 mln) en de kwijtschelding afvalstoffenheffing ( € 1,8 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft de kosten voor Nedvang (€ 0,8 mln) en de personeelslasten (€ 0,7 mln).