Paragrafen

Lokale heffingen

Rechten en bestemmingsheffingen

Onder de rechten (ook wel retributies genoemd) vallen de Begraafrechten, Leges, Marktgelden, Vermakelijkhedenretributie Zaanse Schans en het Zeehavengeld. De bestemmingsheffingen zijn de Afvalstoffen- en de Rioolheffing. Voor de rechten en bestemmingsheffingen mag maximaal 100% aan kosten worden verhaald. De kostendekkendheid wordt onder de 100% gehouden omdat bij overschrijding het risico bestaat dat de Verordening door de rechter (deels) onverbindend wordt verklaard.  Alleen de Vermakelijkhedenretributie is niet begrensd tot een maximum van 100% kostenverhaal en mag enigszins een overschrijding laten zien.

Afvalstoffenheffing
Er is sprake van een kostentoename als gevolg van loon- en prijsstijging (indexering). Daarnaast zijn er voordelen aan de kostenkant, waaronder lagere verwerkingskosten door gunstige ontwikkeling tonnages (grondstoffenplan) en prijsontwikkeling op de grondstoffenmarkt alsmede restituties op verbrandingsbelastingen, door beter rendement uit na-scheiding en gebruik bodemassen.
Met een onttrekking aan de egalisatievoorziening van € 405.000 in 2024 kan het tarief van de Afvalstoffenheffing gelijk blijven aan dat van 2023. De voorziening blijft naar verwachting voldoende hoog om risico’s op de verwerkingskosten en de gft inzameling bij hoogbouw af te kunnen dekken alsmede om een tariefstijging in een volgend jaar te kunnen dempen.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

23.636

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

1.602

Netto kosten taakveld

22.034

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

1.018

BTW

1.547

Totale kosten

24.599

Opbrengst heffingen

24.000

Dekking

97,7%*

* kostendekkendheid is inclusief opbrengsten derden die niet in dit dekkingsmodel zijn opgenomen. Als gevolg hiervan een geringe rekenkundige afwijking

Begraafrechten

Uit een vergelijking met omliggende begraafplaatsen blijkt dat de begraaftarieven van Zaanstad boven het gemiddelde tariefniveau liggen ten opzicht van andere gemeenten in de regio.

Na indexering van kosten als gevolg van prijsstijgingen en een bijstelling van inkomsten, is een tariefstijging nodig van 0,35%. Het verschil tussen kosten en inkomsten bedraagt € 3.439. Door geringe verschil te dekken uit de egalisatievoorziening kunnen de tarieven gelijk blijven aan 2023.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

788

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

788

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

312

BTW

Totale kosten

1.100

Opbrengst heffingen

1.100

Dekking

100%

BIZ-heffing Stadshart Zaanstad

De Wet op de Bedrijveninvesteringszones (Wet op de BIZ) biedt de mogelijkheid tot het instellen van een zone waarbinnen alle gebruikers van niet-woningen (winkels, horeca, bedrijven, instellingen) financieel bijdragen aan activiteiten die door een meerderheid van de ondernemers gewenst zijn. Een BIZ is daarmee een wettelijk instrument voor en door ondernemers, waarmee alle ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving en zo een bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van het gebied.

De BIZ-bijdrage wordt geheven van de gebruiker van een niet-woning (bedrijf, instelling ed.).
Indien een onroerende zaak bij het begin van het kalenderjaar niet in gebruik is, wordt de BIZ-bijdrage van de eigenaar geheven. De bijdrage wordt vastgesteld naar de WOZ-waarde en komt tot stand na een door het college uit te voeren wettelijke draagvlakmeting.

BIZ Stadshart Zaandam 2024-2028

De raad heeft bij besluit 2018/18177 de Verordening Bedrijven investeringszone Stadshart
Zaandam vastgesteld voor een periode van 5 jaar; 2019 t/m 2023. Het bestuur Stichting Stadshart Zaandam (BIZ-bestuur) heeft een verzoek ingediend om de BIZ heffing Stadshart Zaandam opnieuw in te stellen gedurende een periode van 5 jaar; periode 2024 t/m 2028.
U ontvangt een apart voorstel voor de vaststelling van deze BIZ heffing.

BIZ Businesspark Wormerveer 2024-2028
De bedrijvenvereniging van Businesspark Wormerveer heeft een verzoek ingediend om een BIZ heffing vast te stellen voor het bedrijventerrein Businesspark Wormerveer over de periode 2024 t/m 2028. Het bestuur van de bedrijvenvereniging zal hiervoor een aparte stichting oprichten.
U ontvangt een apart voorstel voor de vaststelling van deze nieuwe BIZ heffing.

Leges

Nieuwe wetgeving en Leges Verordening 2024

Na eerder uitstel, treedt met ingang van 1 januari 2024 de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) alsnog in werking.  Bij de legesberekening is uitgegaan dat de Wkb voor de nieuwbouw vanaf 1 januari 2024 ingaat en voor verbouwactiviteiten vanaf 1 juli 2024.

De aan de nieuwe wetgeving aangepaste Verordening heeft grote impact: fiscaal juridisch, financieel en uitvoeringstechnisch. Binnen de organisatie is hard gewerkt aan nieuw beleid voor verwerking in de gemeentelijke uitvoering en de nieuwe leges Verordening (2022/21031). Door de te wijzigen uitvoering, is hoofdstuk 2 grotendeels gewijzigd als gevolg van een gewijzigde fiscale grondslag.

Voor de leges geldt het uitgangspunt 100% kostendekkend. Voor de leges evenementen B en de leges voor de gehandicaptenparkeerkaart is afgeweken van dit uitgangspunt. De reden is dat kostendekkende tarieven voor deze leges zou leiden tot een onevenredig grote tariefstijging. Deze tarieven zijn daarom alleen verhoogd met de prijsindex van 7,74%.

Hoofdstuk 1: Leges algemene dienstverlening

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

2.803

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

2.803

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

1.158

BTW

0

Totale kosten

3.961

Opbrengst heffingen

3.873

Dekking

97,8%

Hoofdstuk 2: Leges onder dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunningen)

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

5.363

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

5.363

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

2.700

BTW

140

Totale kosten

8.203

Opbrengst heffingen

7.662

Dekking

93,4%

Hoofdstuk 3: Leges onder dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

324

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

324

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

189

BTW

0

Totale kosten

513

Opbrengst heffingen

352

Dekking

68,6%

Marktgelden

Het tarief marktgelden wordt verhoogd met 3,9%. Door hogere lasten en een lager geraamde bezetting leidt dat tot een structureel lagere opbrengst van € 0,056 mln. Dit wordt structureel voor  
€ 0,03 mln. gedekt uit de algemene middelen. De overige € 0,026 mln. wordt in 2024 incidenteel gedekt in het programma Economie (middelen Economische visie), met een nog te ontwikkelen aanpak voor 2025 en verder.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

170

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

170

Toe te rekenen kosten:

67

Overhead incl. (omslag)rente

BTW

18

Totale kosten

256

Opbrengst heffingen

199

Dekking

77,7%

Rioolheffing

De afgelopen jaren is het tarief jaarlijks geïndexeerd, maar is de aanslag lager gehouden middels een korting. Door in 2024 de korting opnieuw toe te passen, kan de tariefstijging beperkt blijven tot 8,5%. Het verschil wordt gedekt uit de egalisatievoorziening riolen. De mogelijkheid om de korting toe te passen kan nog een aantal jaar worden verstrekt
Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

23.161

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

23.161

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

1.718

BTW

804

Totale kosten

25.684

Opbrengst heffingen

-25.097

Dekking

97,7%

In 2014 heeft het Rijk de gemeenten met hogere onderhoudslasten als gevolg van een ‘slappe bodem’ (veengrond) financieel gecompenseerd. Zaanstad ontvangt hiervoor jaarlijks € 587.000 via de Algemene Uitkering. Deze uitkering wordt gebruikt voor de dekking van het rioolbeheer.

Vermakelijkhedenretributie

Op basis van het Strabo passantenonderzoek 2019 i.o.v. de Zaanse Schans, wordt uitgegaan van 2 miljoen bezoekers in 2024 en een gemiddeld bezoek van 0,5 betaalde vermakelijkheid per bezoeker. Om de geraamde opbrengst van € 554.000 te behalen stijgt het tarief VMR Zaanse Schans met 120% van € 0,25 naar € 0,55 per betaalde vermakelijkheid.

Wielklemmen/wegslepen

Zaanstad handhaaft fiscaal rechtelijk op voertuigeigenaren die niet betalen, door middel van een naheffingsaanslag. Met ingang van 2020 wordt gebruik gemaakt van de wielklem (2019/15590,

De tarieven zijn een vergoeding van kosten. Voor 2023 stijgt het tarief voor het aanbrengen van een wielklem aan een voertuig van € 116,37 naar € 150,95. Het tarief voor het wegslepen stijgt van
€ 360,08 naar € 421,70.

Zeehavengeld

Gemeente Zaanstad stemt op basis van Europese regelgeving (anti-concurrentiebeding ten aanzien van andere lidstaten), jaarlijks de tarieven af op die van de gemeente Amsterdam. De tarieven van Amsterdam worden pas in januari bekend. De tariefstelling van de Zaanse Verordening Zeehavengeld wordt hierdoor - zoals elk jaar - later aan de raad voorgelegd.

Deze pagina is gebouwd op 02/05/2024 15:46:47 met de export van 01/29/2024 16:11:35