Product 2.3 Mobiliteit
De opgaven voor Zaanstad, onder andere op het gebied van verstedelijking en duurzaamheid, leveren een stevige mobiliteitsopgave op. Dit vraagt om een nieuwe balans tussen de vervoerwijzen; een overgang in mobiliteit met meer aandacht voor schone en gezonde mobiliteit, goed ingepast in een veilige en aantrekkelijke openbare ruimte en passend bij de unieke Zaanse identiteit. Dit betekent een hoger gebruik van het openbaar vervoer en de fiets om de groei duurzaam te kunnen accommoderen. Maar ook meer deelmobiliteit én meer faciliteren van elektrisch rijden door te voorzien in openbare laadpunten. De transitie vindt overal in Zaanstad plaats, maar de omvang van de transitie en de mate waarin elke vervoerwijze daarin een rol speelt, verschilt per gebied. De transitie gaat geleidelijk en is vaak gekoppeld aan ruimtelijke ingrepen in de vorm van intensivering van de woningbouw en/ of versterking van de mobiliteitsstructuur. Verschillende mobiliteitsopties moeten ook voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. De mobiliteitsopgave is uitgewerkt in het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP). Het ZMP bevat een uitvoeringsagenda; een overzicht van uitwerkingsprojecten en –plannen om de mobiliteit op korte en lange termijn goed te regelen. Deze uitvoeringsagenda is in 2022 vertaald naar een meerjarenprogramma waarin de projecten en plannen zijn geprioriteerd. Het meerjarenprogramma geeft richting voor 2024 en verder. Andere belangrijke taken binnen mobiliteit zijn de regionale samenwerking en projecten, de advisering binnen gebiedsontwikkelingen, het ontwerpen van infrastructuur, het beheer van de wegen, verkeerslichten en borden en de afhandeling van vragen en meldingen van bewoners. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2024 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Inwoners dat tevreden is over verkeersveiligheid in de eigen buurt | 49% | 49% | 43% | 40% | 50% | 60% | Zaanpeiling |
Aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s | 326 | 326 | 394 | 494 | 750 | 1.500 | MRA-e |
Duurzaamheids-score van de mobiliteit in de gemeente | 4,46 | 4,46 | nb | 4,78 | 5,2 | 6,0 | CROW |
Toelichting
% Inwoners dat tevreden is over verkeersveiligheid in de eigen buurt
Verkeersveiligheid is en blijft een van de belangrijkste aandachtspunten. Er is inmiddels een Meerjarenuitvoeringsplan Verkeersveiligheid opgesteld. Voor schoolomgevingen is daarnaast een apart uitvoeringplan verkeersveiligheid opgesteld waarin een uitvoeringsplan voor de komende 4 jaar is opgenomen. Wij gaan ervanuit dat hiermee het percentage weer op het niveau van voor Corona kan worden gebracht.
Aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s
Voor het verder uitrollen van laadpalen voor elektrische auto’s werken wij samen met de MRA-e. Ook in 2024 zullen wij hiermee verdergaan. Omdat nog onzeker is hoeveel capaciteit in 2024 beschikbaar zal zijn om hieraan medewerking te verlenen, is voorlopig uitgegaan van een voorzichtige groei.
Duurzaamheids-score van de mobiliteit in de gemeente
De duurzaamheidsscore bestaat uit indicators van het mobiliteitssysteem (deelauto’s, laadpalen, fietsinfra, vervoerwijze en schone bussen) en duurzaamheidsdoelen (klimaat, luchtkwaliteit, geluid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid). De indicator is te vinden op https://duurzaamheidsscore.nl Door aan de slag te gaan met het Actieplan Fiets en de Knelpunteninventarisatie Fiets zetten we in op een voorzichtige groei van de duurzaamheidsscore.
Speerpunten 2024
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is en blijft een van de belangrijkste aandachtspunten. Er is inmiddels een Meerjarenplan Verkeersveiligheid opgesteld. Voor schoolomgevingen is daarnaast een apart verkeersveiligheidsplan opgesteld waarin een uitvoeringsplan voor de komende 4 jaar is opgenomen. Met de uitvoering is in 2023 al een start gemaakt. In 2024 zal uitvoering worden gegeven aan de maatregelen die in het programma voor 2024 zijn opgenomen.
Inrichting van Zero Emissie Zones
In 2024 gaan we verder met de voorbereiding van de gefaseerde aanpak voor de inrichting van Zero Emissie Zones Stadslogistiek in Zaandam, Wormerveer en Krommenie. Hiervoor zijn middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld voor de jaren 2023, 2024 en 2025.
Uitrollen project Deelmobiliteit
In 2024 gaan we verder met verder uitrollen van het project Deelmobiliteit. Het aantal deelauto’s zelf zal in 2024 naar verwachting worden uitgebreid. Dit geldt ook voor de introductie van de deelscooters waarvoor in 2023 de mogelijkheden zijn onderzocht.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor bereikbaarheid klein infra (€ 0,8 mln) en HOV ZaanIJ (€ 0,7 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor geluidsschermen (€ 2,1 mln) en parkeren (€ 0,5 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor afschrijving en rente (€ 0,1 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaa r
Dit betreft met name personeelskosten (€ 0,7 mln), andere kosten zijn de exploitatie van de mfietsenstalling (€ 0,3 mln) en de uitvoering van nautisch beheer (€ 0,2 mln).